نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 471
همانگونه كه سابقا نيز اشاره شد، اصول اديان آسمانى نيز يكى است هر چند با
تكامل جامعه بشرى، خداوند اديان كاملترى را براى آنها فرستاده تا به مرحله نهايى
تكامل كه دين خاتم پيامبران، پيامبر اسلام ص است رسيده.
امير مؤمنان على ع در گفتارى كه در كلمات قصار نهج البلاغه از او نقل شده اين
حقيقت را ضمن بيان عميقى روشن فرموده است:
لانسبن الاسلام نسبة لم ينسبها احد قبلى: الاسلام هو التسليم، و التسليم هو
اليقين، و اليقين هو التصديق، و التصديق هو الاقرار، و الاقرار هو الاداء و الاداء
هو العمل
: در اين عبارت امام ع نخست مىفرمايد: مىخواهم اسلام را آن چنان تفسير كنم
كه هيچ كس نكرده باشد، سپس شش مرحله براى اسلام بيان فرموده است.
نخست مىفرمايد: اسلام همان تسليم در برابر حق است، سپس اضافه مىكند"
تسليم" بدون يقين ممكن نيست (زيرا تسليم بدون يقين، تسليم كوركورانه است نه
عالمانه) بعد مىفرمايد: يقين هم، تصديق است (يعنى تنها علم و دانايى كافى نيست،
بلكه به دنبال آن، اعتقاد و تصديق قلبى لازم است) سپس مىفرمايد:
تصديق همان اقرار است (يعنى كافى نيست كه ايمان تنها در منطقه قلب و روح انسان
باشد، بلكه با شهامت و قدرت بايد آن را اظهار داشت) سپس اضافه مىكند:
اقرار همان انجام وظيفه است (يعنى اقرار تنها گفتگوى زبانى نيست بلكه تعهد و
قبول مسئوليت است) و در پايان مىفرمايد: انجام مسئوليت همان عمل است (عمل به
فرمان خدا و انجام برنامههاى الهى) زيرا تعهد و مسئوليت چيزى جز عمل نمىتواند
باشد، و آنها كه نيروى خود را در گفتگوها، طرحها، جلسات و انجمنها و مانند آن صرف
مىكنند و فقط حرف مىزنند، نه تعهدى را پذيرفتهاند و نه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 471