نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 455
نفرند، ولى هنگامى كه در جنگ پيروز شديم و اسيران فراوانى از آنها گرفتيم به
ما خبر دادند كه آنها هزار نفر بودند [1] سپس مىافزايد:" خداوند هر كس را بخواهد با يارى خود
تقويت مىكند" (وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ
بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ).
همانگونه كه بارها گفتهايم خواست و مشيت خدا بى حساب نيست و همواره آميخته با
حكمت او است، و تا شايستگىهايى در افراد نباشد آنها را تاييد و تقويت نمىكند.
قابل توجه اينكه: تاييد و پيروزى خداوند در اين حادثه تاريخى، نسبت به
مسلمانان دو جانبه بود، هم يك" پيروزى نظامى" بود و هم يك" پيروزى
منطقى" از اين نظر پيروزى نظامى بود كه ارتش كوچكى با نداشتن امكانات كافى بر
ارتشى كه چند برابر او بود و از امكانات فراوانى بهره مىگرفت پيروز شد.
و اما پيروزى منطقى از اين نظر بود كه خداوند صريحا اين پيروزى را قبل از آغاز
جنگ به مسلمانان وعده داده بود، و اين دليلى بر حقانيت اسلام شد.
در پايان آيه مىفرمايد:" در اين عبرتى است براى صاحبان چشم و بينش"
(إِنَّ فِي ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي
الْأَبْصارِ).
آرى آنها كه چشم بصيرت دارند، و حقيقت را آن چنان كه هست مىبينند از اين
پيروزى همه جانبه افراد با ايمان درس عبرت مىگيرند و مىدانند سرمايه اصلى پيروزى
ايمان است و ايمان [2]
[2]" عبرة" در اصل از
ماده" عبور" گرفته شده است كه به معنى گذشتن از حالى به حال ديگر يا از
جايى به جاى ديگر است، و به اشك چشم" عبرة" (بر وزن حسرت) مىگويند زيرا
از چشم عبور مىكند و به كلمات كه از زبانها و گوشها مىگذرد نيز عبارت مىگويند،
و عبرت گرفتن از حوادث نيز به خاطر آن گفته مىشود كه انسان از آنچه مىبيند
مىگذرد و از حقايقى در پشت سر آن آگاه مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 455