responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 380

ربا خوار را هر چه تمام‌تر بر گلوى خود احساس مى‌كند اين موقع است كه سراسر وجود بدهكار بيچاره به رباخوار لعن و نفرين مى‌فرستد، تشنه خون او مى‌شود و با چشم خود مى‌بيند كه هستى و درآمدى كه به قيمت جانش تمام شده به جيب رباخوار ريخته مى‌شود، در اين شرائط بحرانى است كه ده‌ها جنايت وحشتناك رخ مى‌دهد، بدهكار گاهى دست به انتحار و خودكشى مى‌زند و گاهى در اثر شدت ناراحتى طلبكار را با وضع فجيعى مى‌كشد و گاه به صورت يك بحران اجتماعى و انفجار عمومى و انقلاب همگانى درمى‌آيد.

اين گسستگى پيوند تعاون و همكارى در ميان ملتها و كشورهاى ربا دهنده و ربا گيرنده نيز آشكارا به چشم مى‌خورد ملتهايى كه مى‌بينند ثروتشان به عنوان ربا به جيب ملت ديگرى ريخته مى‌شود با بغض و كينه و نفرتى خاص به آن ملت مى‌نگرند و در عين اينكه نياز به قرض داشته‌اند منتظرند روزى عكس العمل مناسبى از خود نشان دهند.

اين است كه مى‌گوييم رباخوارى از نظر اخلاقى اثر فوق العاده بدى در روحيه وام گيرنده به جا مى‌گذارد و كينه او را در دل خودش مى‌يابد و پيوند تعاون و همكارى اجتماعى را بين افراد و ملتها سست مى‌كند [1] د- در روايات اسلامى در ضمن جمله كوتاه و پر معنايى به اثر سوء اخلاقى ربا اشاره شده است در كتاب" وسائل الشيعه" در مورد علت تحريم ربا مى‌خوانيم، هشام بن سالم مى‌گويد: امام صادق ع فرمودند:

انما حرم اللَّه عز و جل الربا لكيلا يمتنع الناس من اصطناع المعروف‌

:" خداوند ربا را حرام كرده تا مردم از كار نيك امتناع نورزند". [2] [3]

***


[1] به كتاب" رباخوارى يا استعمار اقتصادى" مراجعه شود.

[2] وسائل الشيعه، جلد 12 ابواب ربا باب 1 صفحه 422.

[3] شرح بيشتر در باره زيانهاى رباخوارى را در كتاب" خطوط اساسى اقتصاد اسلامى" شرح داده‌ايم.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 380
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست