نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 324
تفسير: دو مثال جالب در مورد انگيزههاى انفاق
در دو آيه بالا، نخست اشاره به اين حقيقت شده كه افراد با ايمان نبايد
انفاقهاى خود را به خاطر منت و آزار، باطل و بى اثر سازند.
سپس دو مثال جالب براى انفاقهاى آميخته با منت و آزار و رياكارى و خودنمايى و
همچنين انفاقهايى كه از ريشه اخلاص و عواطف دينى و انسانى سرچشمه گرفته بيان
مىكند.
مىفرمايد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بخششهاى خود را با منت و آزار
باطل نسازيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى).
سپس اين عمل را تشبيه به انفاقهايى كه توأم با رياكارى و خودنمايى است مىكند،
مىفرمايد:" اين همانند كسى است كه مال خود را براى نشان دادن به مردم انفاق
مىكند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد" (كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ
بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ).
و بعد مىافزايد:" (كار او) همچون قطعه سنگ صافى است كه بر آن (قشر نازكى
از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) و باران درشت به آن برسد، (و خاك و
بذرها را بشويد) و آن را صاف رها سازد آنها از كارى كه انجام دادهاند چيزى به دست
نمىآورند" (فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ
تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمَّا
كَسَبُوا). [1] چه تعبير لطيف و رسا و گويايى؟! قطعه سنگ محكمى را در نظر
بگيريد كه قشر رقيقى از خاك روى آن را پوشانده باشد و بذرهاى مستعدى نيز در آن
خاك
[1]" صفوان" به معنى قطعه
سنگ بزرگ و صاف است كه چيزى در آن نفوذ نمىكند و چيزى بر آن قرار نمىگيرد،
و" وابل" به معنى باران سنگين دانه درشت است، و لذا به كارهاى سخت و
سنگين و مصيبت بار نيز اطلاق شده است، و" صلدا" نيز به معنى سنگ صافى
است كه چيزى بر آن نمىرويد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 324