نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 302
شدن مردگان پس از مرگ است او فكر مىكرد كه اگر نظير اين حادثه براى جسد
انسانى رخ دهد و بدن او جزء بدن جانداران ديگر شود مساله رستاخيز كه بايد با همين
بدن جسمانى صورت گيرد چگونه خواهد شد؟! ابراهيم ع گفت پروردگارا! به من نشان بده
چگونه مردگان را زنده مىكنى؟
خداوند فرمود مگر ايمان به اين مطلب ندارى؟
او پاسخ داد: ايمان دارم لكن مىخواهم آرامش قلبى پيدا كنم.
خداوند به او دستور داد كه چهار پرنده را بگيرد و آنها را ذبح نمايد و گوشتهاى
آنها را در هم بياميزد، سپس آنها را چند قسمت كند و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذارد
بعد آنها را بخواند تا صحنه رستاخيز را مشاهده كند او چنين كرد و با نهايت تعجب
ديد اجزاى مرغان از نقاط مختلف جمع شده نزد او آمدند و حيات و زندگى را از سر
گرفتند! در برابر اين نقل معروف، يكى از مفسران بنام" ابو مسلم" نظر
ديگرى ابراز داشته كه مفسر مشهور فخر رازى آن را در كتاب خود آورده است و از آنجا
كه نظريه ابو مسلم با اينكه بر خلاف نظريه ساير مفسران است مورد تاييد يكى از
مفسران معاصر (نويسنده تفسير المنار) قرار گرفته به نقل آن مىپردازيم.
نامبرده مىگويد: آيه هيچگونه دلالتى بر اين موضوع ندارد كه ابراهيم ع مرغانى
را كشت و سپس به فرمان خدا زنده شدند، بلكه آيه بيان يك مثال براى روشن شدن مساله
رستاخيز است، يعنى:" اى ابراهيم! چهار پرنده را بگير و با خود مانوس ساز،
بطورى كه هر وقت آنها را بخوانى به سوى تو آيند، اگر چه هر كدام را بر سر كوهى
بگذارى، اين كار چه اندازه براى تو آسان است مساله زنده كردن مردگان و جمع كردن
اجزاء پراكنده آنها از نقاط مختلف جهان براى خداوند به همين سادگى است"! بنا
بر اين منظور از فرمانى كه خداوند به ابراهيم در باره پرندگان چهارگانه داد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 302