نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 282
از آنچه گفته شد پاسخ تبليغات مسموم دشمنان اسلام از جمله كليسا روشن مىشود
زيرا جملهاى صريحتر از" لا
إِكْراهَ فِي الدِّينِ" كه در متن قرآن آمده
است در اين زمينه نمىتوان پيدا كرد.
البته آنها براى تحريف به مجاهدات و جنگهاى اسلامى متشبث مىشوند در حالى كه
از بررسى جنگهاى اسلامى به خوبى آشكار مىشود كه قسمتى از اين جنگها جنبه دفاعى
داشته، و قسمت ديگرى كه جنبه جهاد ابتدايى داشته است براى كشورگشايى و اجبار افراد
به آيين اسلام نبوده بلكه براى واژگون كردن نظامات غلط و ظالمانه و اجازه يافتن
مردم براى مطالعه آزاد در باره مذهب و شيوههاى زندگى اجتماعى بوده است.
شاهد گوياى اين سخن اين است كه در تاريخ اسلام كرارا ديده مىشود كه مسلمانان
هنگامى كه شهرها را فتح مىكردند، پيروان مذاهب ديگر را همانند مسلمانها آزادى مىدادند.
و اگر ماليات مختصرى به نام" جزيه" از آنان دريافت مىشد به خاطر
تامين امنيت و هزينه نيروهاى حافظ امنيت بود زيرا كه جان و مال و ناموس آنها در
پناه اسلام محفوظ بود و حتى مراسم عبادى خويش را آزادانه انجام مىدادند.
تمام كسانى كه با تاريخ اسلام سرو كار دارند اين حقيقت را مىدانند و حتى
مسيحيانى كه در باره اسلام كتاب نوشتهاند به اين موضوع اعتراف كردهاند. مثلا در
كتاب" تمدن اسلام و عرب" مىخوانيم:" رفتار مسلمانان با جمعيتهاى
ديگر به قدرى ملايم بود كه رؤساى مذهبى آنان اجازه داشتند براى خود مجالس مذهبى
تشكيل دهند".
و در پارهاى از تواريخ نقل شده: جمعى از مسيحيان كه براى گزارشها و تحقيقاتى
خدمت پيامبر ص رسيده بودند مراسم نيايش مذهبى خود را آزادانه در مسجد پيامبر ص در
مدينه انجام دادند.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 282