نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 258
مرحوم" طبرسى" در" مجمع البيان"، عموميت آيه را نسبت به
انفاقهاى واجب و مستحبّ ترجيح مىدهد معتقد است ذيل آيه مشتمل بر تهديدى نيست بلكه
خبر از حوادث وحشتناك روز قيامت مىدهد [1] ولى با توجه به آخرين جمله آيه كه كافران را ظالمان
مىشمرد، اشارهاى است كه ترك انفاق نوعى كفر و ظلم است و اين جز در انفاقات واجب،
تصور نمىشود.
سپس مىافزايد: امروز كه توانايى داريد انفاق كنيد" پيش از آنكه روزى فرا
رسد كه نه خريد و فروش در آن است و نه رابطه دوستى و نه شفاعت" (مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا
خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ). [2] اشاره به اينكه راههاى نجاتى كه در دنيا از
طرق مادى وجود دارد هيچكدام در آنجا نيست، نه بيع و معاملهاى مىتوانيد انجام
دهيد كه سعادت و نجات از عذاب را براى خود بخريد و نه دوستيهاى مادى اين جهان كه
با سرمايههاى خود كسب مىكنيد در آنجا نفعى به حال شما دارد زيرا آنها نيز به
نوبه خود گرفتار اعمال خويشاند و از خود به ديگرى نمىپردازند و نه شفاعت در آنجا
به حال شما سودى دارد زيرا شفاعت الهى در سايه كارهاى الهى انجام مىگيرد كه انسان
را شايسته شفاعت مىكند و شما آن را انجام ندادهايد و اما شفاعتهاى مادى كه با
مال و ثروت در اين دنيا قابل بدست آوردن است در آنجا وجود نخواهد داشت.
بنا بر اين شما با ترك انفاق و انباشتن اموال و بخل نسبت به ديگران تمام درهاى
نجات را به روى خود بستهايد.
[2]" خلة" از ماده"
خلل" به معنى فاصله ميان دو چيز است و از آنجا كه دوستى و محبت در لابلاى
وجود انسان و روح او، حلول مىكند و فاصلهها را پر مىنمايد، اين واژه به معنى
دوستى عميق آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 258