نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 217
نكردند تا
دلهايى داشته باشند كه به وسيله آن بفهمند" [1]
شاهد اين گفتار است.
زيرا اگر
مجرمين روز قيامت آرزوى تعقل در دنيا را مىكنند منظور تعقلى است كه آميخته با عمل
باشد و يا اگر خدا مىگويد مردم سير و سياحت كنند و با نظر و مطالعه به اوضاع جهان
چيزهايى بفهمند مقصود درك و فهمى است كه به دنبال آن مسير خود را عوض كرده و به
راه راست گام نهند.
و به تعبير
ديگر، اگر فكر و انديشه، ريشهدار باشد، ممكن نيست آثار آن در عمل ظاهر نشود،
چگونه ممكن است انسانى به طور قطع اعتقاد به مسموم بودن غذايى داشته باشد و آن را
بخورد و يا عقيده قاطع به تاثير دارويى براى درمان يك بيمارى خطرناك داشته باشد و
اقدام به خوردن آن نكند.