نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 175
تا مجبور
نشود، دست به چنين كارى نخواهد زد.
در حقيقت
موضوع محلل و به تعبير ديگر ازدواج دائمى مجدد زن با همسر ديگر مانعى بر سر راه
مردان هوسباز و فريبكار است تا زن را بازيچه هوى و هوس خود نسازند و به طور
نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نكنند، و در عين حال راه بازگشت نيز به كلى
بسته نشده است.
شرائطى كه در
اين ازدواج شده مانند: دائم بودن، مىفهماند هدف ازدواج جديد اين نبوده كه راه را
براى به هم رسيدن زن به شوهر اول هموار كند زيرا چه بسا شوهر دوم حاضر به طلاق
نشود، ازدواج موقت نيست كه زمان آن پايان يابد بنا بر اين از اين قانون نمىتوان
سوء استفاده كرد.
با توجه به
آنچه در بالا آمد مىتوان گفت: هدف اين بوده است كه مرد و زن بعد از سه مرتبه
طلاق، با ازدواج ديگرى از هم جدا شوند تا هر يك زندگى دلخواه خود را پيش گيرد، و
مساله ازدواج كه امر مقدسى است دستخوش تمايلات شيطانى همسر اول نشود، ولى در عين
حال اگر از همسر دوم هم جدا شد، راه بازگشت را به روى آن دو نبسته است. و نكاح
آنها مجددا حلال مىشود، و لذا نام محلل به همسر دوم دادهاند.
با توجه به
آنچه گفته شد اين نكته به خوبى روشن مىشود كه بحث از ازدواج واقعى و جدى است، و اگر
كسى از اول قصد ازدواج دائم نداشته باشد و تنها صورت سازى كند تا عنوان محلل حاصل
شود، چنين ازدواجى باطل است و هيچ اثرى براى حلال شدن زن به شوهر اول نخواهد داشت
و حديث معروفى كه از پيغمبر اكرم ص در بسيارى از كتب تفسير نقل شده
لعن اللَّه
المحلل و المحلل له
:"
خداوند لعنت كند محلل و آن كسى را كه محلل براى او اقدام مىكند"
[1] ممكن
[1] مجمع البيان، جلد 1 و 2 صفحه 331- اين حديث
را قرطبى و المنار و مراغى نيز ذيل آيه مورد بحث نقل كردهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 175