نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 156
در واقع در
موقعى كه زن در عده طلاق رجعى است، شوهر مىتواند بدون هيچ گونه تشريفات، زندگى
زناشويى را از سر گيرد، با هر سخن و يا عملى كه به قصد بازگشت باشد، اين معنى حاصل
مىشود، منتها با جمله" إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً"
اين حقيقت را بيان كرده كه بايد هدف از رجوع و بازگشت، اصلاح باشد، نه همچون دوران
جاهليت كه مردان با سوء استفاده از اين حق، زنان را تحت فشار قرار داده و در حالتى
ميان داشتن شوهر و مطلقه بودن، نگه مىداشتند.
اين حق در
صورتى است كه راستى از كار خود پشيمان شده و بخواهد به طور جدى زندگى خانوادگى را
از سر گيرد، و هدفش ايجاد ضرر و بلا تكليف ساختن زن نباشد.
ضمنا از
اينكه در ذيل آيه، مساله رجوع مطرح شده استفاده مىشود كه حكم عده نگه داشتن در
آغاز آيه، نيز مربوط به اين گروه از زنان است، و به تعبير ديگر، آيه به طور كلى از
طلاق رجعى، سخن مىگويد، بنا بر اين مانعى ندارد كه بعضى از اقسام طلاق، اصلا عده
نداشته باشد.
سپس به بيان
چهارمين حكم پرداخته، مىفرمايد:" و براى زنان همانند وظايفى كه بر دوش آنها
است حقوق شايستهاى قرار داده شده و مردان بر آنها برترى دارند" (وَ
لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ
دَرَجَةٌ).
به گفته
مرحوم" طبرسى" در" مجمع البيان"، اين جمله از كلمات عجيب و
جالب و جامعى است كه فوايد بسيارى را در بر دارد [1]
و در واقع بحث را به مسائل مهمترى فراتر از طلاق و عده كشانيده و به مجموعه حقوق
زناشويى مردان و زنان، اشاره مىكند و مىگويد:" همان طور كه براى مرد حقوقى
بر عهده زنان گذارده شده همچنين زنان حقوقى بر مردان دارند كه آنها موظف به رعايت
آنند زيرا در اسلام