نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 128
مىكند،
جنگلهاى" مونت كارلو" بارها شاهد خودكشى اين پاكبازها بوده است.
د- زيانهاى
اجتماعى قمار:
بسيارى از
قماربازان به علت اينكه گاهى برنده مىشوند و در يك ساعت ممكن است هزاران تومان
سرمايه ديگران را به جيب خود بريزند، حاضر نمىشوند تن به كارهاى توليدى و اقتصادى
بدهند، در نتيجه چرخهاى توليد و اقتصاد به همان نسبت لنگ مىشود، و درست اگر دقت
كنيم مىبينيم كه، تمام قماربازان و عائله آنان سربار اجتماع هستند، و بدون اينكه
كمترين سودى به اين اجتماع برسانند از دست رنج آنها استفاده مىكنند، و گاهى هم كه
در بازى قمار باختند، براى جبران آن دست به سرقت مىزنند.
خلاصه
زيانهاى ناشى از قمار بحدى است كه حتى بسيارى از كشورهاى غير مسلمان آن را قانونا
ممنوع اعلام داشتهاند اگر چه عملا بطور وسيع آن را انجام مىدهند.
مثلا
انگلستان در سال 1853، امريكا در سال 1855، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873
قمار را ممنوع اعلام نمودند.
در پايان اين
بحث اشاره به اين موضوع جالب به نظر مىرسد، كه طبق آمارى كه بعضى از محققان تهيه
كردهاند جيببرى 90 درصد، فساد اخلاق 10 درصد، ضرب و جرح 40 درصد، جرايم جنسى 15
درصد، طلاق 30 درصد و خودكشى 5 درصد، معلول قمار است.
اگر بخواهيم
يك تعريف جامعى براى قمار تهيه كنيم، بايد بگوييم: قمار يعنى قربانى كردن مال و
شرف براى بدست آوردن مال غير به خدعه و تزوير و احيانا به عنوان تفريح و نرسيدن به
هيچكدام.
تا اينجا به
ضررهاى جبران ناپذير" خمر و ميسر" (شراب و قمار) توجه شد و لازم است به
يك نكته ديگر نيز توجه كنيم، و آن اينكه: چرا خداوند به هنگام سرزنش و نهى از
شرابخوارى به منافع آن اشاره كرده است، در حالى كه مىدانيم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 128