نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 115
در ميان
دانشمندان معتزله ابو هاشم احباط و تكفير را به هم آميخته و عنوان موازنه را به
وجود آورده است به اين معنى كه گناه و ثواب را با هم مىسنجد و از يكديگر كسر
مىكند.
ولى حق اين
است كه احباط و تكفير امرى ممكن مىباشد و هيچ گونه ظلمى از آن حاصل نمىگردد، و
آيات و رواياتى صريحا بر آن دلالت دارد و به نظر مىرسد مخالفت منكران بازگشت به
يك نوع" نزاع لفظى" مىكند.
توضيح اينكه:
گاه مىشود انسان ساليان دراز زحمت مىكشد و با مشقت فراوان سرمايهاى مىاندوزد
ولى با يك ندانم كارى و يا يك هوسبازى آن را از دست مىدهد يعنى" حسنات"
سابق" حبط" مىشود.
و يا به عكس
مرتكب اشتباهات و خسارتهاى زيادى شده و با يك عمل عاقلانه و حساب شده همه را جبران
مىكند اين يك نوع تكفير است (تكفير يك نوع پوشانيدن و جبران كردن است) در مسائل
معنوى نيز همين اصل صادق مىباشد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 115