نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 505
در فرهنگ اسلامى كه از قرآن مجيد گرفته شده اين مشكل حل شده، و توبه و انابه
را هر گاه با شرائط همراه باشد وسيله قاطعى براى جدا شدن از گذشته، و آغاز يك
زندگى جديد، و حتى" تولد ثانوى" مىداند كرارا در روايات در باره بعضى
از گنهكاران مىخوانيم كمن ولدته امه:" او همانند كسى است كه از مادر متولد
شده"! به اين ترتيب قرآن درهاى لطف الهى را به روى هر انسانى در هر شرائطى و
با هر گونه بار مسئوليتى باز مىگذارد و نمونه زندهاش آيات فوق است كه با انواع
لطائف بيان مجرمان و گناهكاران را به سوى خدا دعوت مىكند و به آنها قول مىدهد كه
مىتوانند خود را از زندگى گذشته به كلى جدا كنند.
در روايتى از پيامبر گرامى اسلام ص مىخوانيم
التائب من الذنب كمن لا ذنب له:
" كسى كه از گناه توبه كند همانند كسى است كه اصلا گناه نكرده است" [1] همين معنى با
اضافهاى از امام باقر ع نقل شده كه فرمود:
التائب من الذنب كمن لا ذنب له، و المقيم على الذنب و هو مستغفر منه كالمستهزء
:" كسى كه از گناه توبه كند همچون كسى است كه گناه نكرده، و كسى كه
استغفار مىكند و با اينحال به گناه ادامه مىدهد مانند كسى است كه مسخره
مىكند" [2] ولى
بديهى است اين بازگشت به سوى رحمت الهى نمىتواند بىقيد و شرط باشد كه او حكيم
است و كارى بىحساب نمىكند، اگر آغوش رحمتش را به روى همگان گشوده و پيوسته آنها
را به سوى خود مىخواند، وجود آمادگيهايى در بندگان نيز لازم است.
از يك سو بايد با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى