نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 426
به قلب انسان داخل شد گسترده و باز مىگردد"! عرض كرديم اى رسول خدا
نشانه آن چيست؟
فرمود:
الانابة الى دار الخلود، و التجافى عن دار الغرور، و الاستعداد للموت قبل
نزوله
:" نشانه آن توجه به سراى جاويد، و جدا شدن از سراى غرور، و آماده گشتن
براى استقبال از مرگ پيش از نزول آن است" [1] در تفسير على بن ابراهيم مىخوانيم كه
جمله" أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ
لِلْإِسْلامِ" در باره امير مؤمنان على ع نازل شده، و
در بعضى از تفاسير آمده است كه جمله فَوَيْلٌ
لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ در باره"
ابو لهب و فرزندانش" مىباشد [2] روشن است كه اين شان نزولها در حقيقت از باب تطبيق مفهوم
كلى بر مصداقهاى واضح آن است.
جالب توجه اينكه در جمله" فَهُوَ
عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ" نور و
روشنايى به منزله مركبى ذكر شده كه مؤمنان بر آن سوار مىشوند، سرعت سيرش عجيب، و
مسيرش روشن، و قدرت جولانش همه جهان را فرا مىگيرد.
نكته: عوامل" شرح صدر" و" قساوت قلب"
انسانها در پذيرش حق و درك مطالب و خودجوشى يكسان نيستند، بعضى با يك اشاره
لطيف يا يك كلام كوتاه حقيقت را به خوبى درك مىكنند، يك تذكر آنها را بيدار
مىسازد، و يك موعظه و اندرز در روح آنها طوفانى بپا مىكند.
[1] تفسير" قرطبى" جلد 8
صفحه 5691 (تفسير سوره زمر ذيل آيات مورد بحث) اين حديث با تفاوت مختصرى از"
روضة الواعظين" شيخ مفيد نيز نقل شده است.