نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 408
از سوى ديگر گاه" خسران" در مورد سرمايههاى ظاهر به كار مىرود
مانند مال و مقام دنيوى، و گاه در سرمايههاى معنوى مانند صحت و سلامت و عقل و
ايمان و ثواب، و اين همان چيزى است كه خداوند آن را" خسران مبين" نام
نهاده است ... و هر خسرانى كه خداوند در قرآن بيان كرده اشاره به معنى دوم است نه
آنچه مربوط به سرمايههاى دنيوى و تجارتهاى معمولى است [1] قرآن در حقيقت انسانها را به تجارتپيشگانى
تشبيه كرده كه با سرمايههاى سنگين قدم به تجارتخانه اين جهان مىگذارند، بعضى سود
كلانى مىبرند، و گروهى سخت زيان مىبينند.
آيات زيادى در قرآن مجيد است كه اين تعبير و تشبيه در آن منعكس مىباشد، و در
واقع بيانگر اين حقيقت است كه براى نجات در قيامت نبايد در انتظار اين و آن نشست
تنها راه آن، بهرهگيرى از سرمايههاى موجود، و تلاش و كوشش در اين تجارت بزرگ است
كه در آنجا" همه چيز را به بها مىدهند، به بهانه نمىدهند"! و اما چرا
زيان مشركان و گنهكاران را" خسران مبين" توصيف كرده؟ براى اينكه اولا
آنها برترين سرمايه يعنى سرمايه عمر و عقل و خرد و عواطف و زندگانى را از دست
دادهاند بىآنكه در مقابل آن چيزى به دست آورند.
ثانيا: اگر فقط اين سرمايه را از دست داده بودند بىآنكه عذاب و مجازاتى
خريدارى كنند باز مطلبى بود، بدبختى اينجاست كه در برابر از دست دادن اين
سرمايههاى عظيم سختترين و دردناكترين عذاب را براى خود فراهم ساختهاند.
ثالثا: اين خسرانى است كه قابل جبران نمىباشد، و اين از همه دردناكتر