نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 401
عِبادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ) [1] آرى
تقوى كه همان خويشتندارى در برابر گناه، و احساس مسئوليت و تعهد در پيشگاه حق است
نخستين برنامه بندگان مؤمن خدا مىباشد، تقوى سپرى است در مقابل آتش و عاملى است
بازدارنده در برابر انحراف، تقوى سرمايه بزرگ بازار قيامت، و معيار شخصيت و كرامت
انسان در پيشگاه پروردگار است.
در دومين دستور به مساله" احسان و نيكوكارى" در اين دنيا كه دار عمل
است پرداخته، و از طريق بيان نتيجه احسان، مردم را به آن تشويق و تحريص مىكند و
مىفرمايد:" براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردهاند حسنه و پاداش نيكوى
بزرگى است" (لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا
حَسَنَةٌ) [2] آرى نيكوكارى به طور مطلق در اين دنيا در گفتار، در عمل،
در طرز انديشه و تفكر نسبت به دوستان، و نسبت به بيگانگان، نتيجهاش برخوردارى از
پاداش عظيم در هر دو جهان است كه نيكى جز نتيجه نيك نخواهد داشت.
در حقيقت تقوى يك عامل بازدارنده است، و احسان يك عامل حركت آفرين كه
مجموعا" ترك گناه" و" انجام فرائض و مستحبات" را شامل مىشود.
سومين دستور تشويق به" هجرت" از مراكز شرك و كفر و آلوده به گناه
است مىگويد:" زمين خداوند وسيع است" (وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ).
كه در حقيقت پاسخى است به بهانهجويان سست ارادهاى كه مىگفتند
[1] بديهى است خطاب يا"
عبادى" از ناحيه خداوند است، و اگر به پيامبر (ص) مىگويد:" اين سخن را
بگو" منظور اين است كه از سوى من به آنها خطاب كن.
[2] غالب مفسران" فِي هذِهِ الدُّنْيا" را متعلق به" احسنوا" دانستهاند، و بنا بر اين"
حسنه" مطلق خواهد بود، و هر گونه پاداش نيك در اين جهان و جهان ديگر را شامل
مىشود، و با توجه به اينكه" تنوين" در اينگونه موارد دليل بر"
تفخيم و عظمت" است بزرگى اين پاداش مشخص مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 401