نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 21
اين تفسير را
مرحوم طبرسى در" مجمع البيان" و آلوسى در" روح المعانى" و سيد
قطب در" فى ظلال" و بعضى ديگر انتخاب كردهاند.
در حالى كه
بعضى ديگر عقيده دارند آيات فوق شبيه آياتى است كه از" لوح" و"
قلم" و" عرش" و" كرسى" سخن مىگويد، و از قبيل تمثيل و
كنايه است.
آنها معتقدند
اين آيات از قبيل تشبيه" معقول" به" محسوس" است، و مصداق آيه
43 سوره عنكبوت مىباشد كه مىفرمايد وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ
نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ:"
اينها مثلهايى است كه براى مردم مىزنيم و جز عالمان آن را درك نمىكنند"!
آنها سپس افزودهاند: منظور از آسمانهايى كه فرشتگان ساكن آن هستند عوالم ملكوت
است كه افقش برتر از اين عالم حسى است، و منظور از نزديك شدن شياطين به آسمان
و" استراق سمع" و طرد شدن آنها به وسيله" شهب" اين است كه اين
شياطين هر گاه به خواهند به عالم فرشتگان نزديك شوند تا از اسرار خلقت و حوادث آينده
با خبر گردند به وسيله نور ملكوت كه طاقت تحمل آن را ندارد طرد مىشوند، و به
واسطه حق، اباطيل آنها نفى مىگردد، ذكر اين ماجرا به دنبال بحث از گروههاى
فرشتگان را در آغاز اين سوره مؤيد اين معنى مىشمرند [1]
اين احتمال نيز وجود دارد كه" سماء" در اينجا كنايه از آسمان ايمان و
معنويت است كه همواره شياطين تلاش مىكنند به اين محدود راه بيابند، و از طريق
وسوسه در دل مؤمنان راستين نفوذ كنند، اما پيامبران الهى و امامان معصوم ع و
پيروان خط فكرى و عملى آنها با شهاب ثاقب علم و تقوى بر آنها هجوم مىبرند و آنها
را از نزديكشدن به اين آسمان منع مىكنند.
ما اين تفسير
را فقط به عنوان" يك احتمال" در اينجا مىآوريم و قرائن