نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 19
در اينجا
اشاره به اين است كه نه تنها شياطين از نزديكشدن به عرصه آسمان منع و طرد مىشوند
بلكه سرانجام گرفتار عذاب دائم نيز مىگردند.
***
در آخرين
آيه مورد بحث به گروهى از شياطين سركش و جسور اشاره مىكند كه قصد صعود به عرصه
بلند آسمان مىكنند، مىفرمايد:" مگر آنها كه در لحظات كوتاهى به عرصه آسمان
براى استراق سمع نزديك شوند كه شهاب ثاقب آنها را تعقيب مىكند و مىسوزاند"!
(إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ ثاقِبٌ).
"
خطفة" يعنى چيزى را به سرعت ربودن.
"
شهاب" در اصل به معنى شعلهاى است كه از آتش افروخته زبانه مىكشد، و به
شعلههاى آتشينى كه در آسمان به صورت خط ممتد ديده مىشود نيز مىگويند.
مىدانيم
اينها ستاره نيستند، بلكه شبيه ستارگانند، قطعات سنگهاى كوچكى هستند كه در فضا
پراكندهاند، و هنگامى كه در حوزه جاذبه زمين قرار گيرند به سوى زمين جذب شوند، و
بر اثر سرعت و شدت برخورد آنها با هواى اطراف زمين مشتعل و برافروخته مىشوند.
"
ثاقب" به معنى نافذ و سوراخ كننده است، گويى بر اثر نور شديد صفحه چشم را
سوراخ كرده و به درون چشم انسان نفوذ مىكند، و در اينجا اشاره به اين است كه به
هر موجودى اصابت كند آن را سوراخ كرده و آتش مىزند.
به اين ترتيب
دو گونه مانع در برابر نفوذ شياطين به صحنه آسمانها وجود دارد:
مانع اول قذف
و طرد از هر جانب است كه ظاهرا آن نيز بوسيله" شهب" صورت مىگيرد.
مانع دوم
عبارت از نوع خاصى از شهاب است كه" شهاب ثاقب" نام دارد، و در انتظار
آنها است كه گاه و بىگاه خود را به" ملاء اعلى" براى استراق سمع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 19