responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 19

در اينجا اشاره به اين است كه نه تنها شياطين از نزديك‌شدن به عرصه آسمان منع و طرد مى‌شوند بلكه سرانجام گرفتار عذاب دائم نيز مى‌گردند.

***
در آخرين آيه مورد بحث به گروهى از شياطين سركش و جسور اشاره مى‌كند كه قصد صعود به عرصه بلند آسمان مى‌كنند، مى‌فرمايد:" مگر آنها كه در لحظات كوتاهى به عرصه آسمان براى استراق سمع نزديك شوند كه شهاب ثاقب آنها را تعقيب مى‌كند و مى‌سوزاند"! (إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ ثاقِبٌ‌).

" خطفة" يعنى چيزى را به سرعت ربودن.

" شهاب" در اصل به معنى شعله‌اى است كه از آتش افروخته زبانه مى‌كشد، و به شعله‌هاى آتشينى كه در آسمان به صورت خط ممتد ديده مى‌شود نيز مى‌گويند.

مى‌دانيم اينها ستاره نيستند، بلكه شبيه ستارگانند، قطعات سنگهاى كوچكى هستند كه در فضا پراكنده‌اند، و هنگامى كه در حوزه جاذبه زمين قرار گيرند به سوى زمين جذب شوند، و بر اثر سرعت و شدت برخورد آنها با هواى اطراف زمين مشتعل و برافروخته مى‌شوند.

" ثاقب" به معنى نافذ و سوراخ كننده است، گويى بر اثر نور شديد صفحه چشم را سوراخ كرده و به درون چشم انسان نفوذ مى‌كند، و در اينجا اشاره به اين است كه به هر موجودى اصابت كند آن را سوراخ كرده و آتش مى‌زند.

به اين ترتيب دو گونه مانع در برابر نفوذ شياطين به صحنه آسمانها وجود دارد:

مانع اول قذف و طرد از هر جانب است كه ظاهرا آن نيز بوسيله" شهب" صورت مى‌گيرد.

مانع دوم عبارت از نوع خاصى از شهاب است كه" شهاب ثاقب" نام دارد، و در انتظار آنها است كه گاه و بى‌گاه خود را به" ملاء اعلى" براى استراق سمع‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست