نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 140
تقواى الهى و پرهيز از شرك و بتپرستى، از گناه و ظلم و فساد، و از آنچه
انسانيت را به تباهى مىكشاند.
***
در آيه بعد با صراحت بيشترى از اين مساله سخن مىگويد:" آيا بت"
بعل" را مىخوانيد و بهترين خالقها را رها مىسازيد"؟! (أَ تَدْعُونَ بَعْلًا وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقِينَ).
و از اينجا روشن مىشود كه آنها بت معروفى به نام" بعل" داشتند كه
در مقابل آن سجده مىكردند،" الياس" آنها را از اين عمل زشت باز داشت، و
به سوى آفريدگار بزرگ جهان و توحيد خالص دعوت كرد.
و از همين جا است كه جمعى معتقدند مركز فعاليت" الياس" شهر"
بعلبك" از شهرهاى شامات بود [1] زيرا" بعل" نام آن بت مخصوص و" بك" به
معنى شهر بود، و از تركيب اين دو با هم" بعلبك" به وجود آمد، گفتهاند
اين بت طلايى به قدرى بزرگ بود كه طولش به 20 ذراع مىرسيد! و چهار صورت داشت، و
خدمه او بالغ بر چهار صد نفر بود! [2] ولى بعضى" بعل" را اسم بت معينى ندانسته بلكه به
معنى مطلق بت گرفتهاند ولى بعضى ديگر آن را به معنى" رب و معبود"
مىدانند.
" راغب" در مفردات مىگويد:" بعل" در اصل به معنى شوهر
است، اما عرب معبودهايى را كه به وسيله آن به خدا تقرب مىجستند بعل مىناميد.
تعبير به بهترين خالق با اينكه آفريننده واقعى در عالم جز خدا نيست- ظاهرا
اشاره به مصنوعاتى است كه انسان با تغيير شكل دادن به مواد طبيعى درست
[1]" بعلبك" امروز جزء
لبنان در كنار مرز سوريه قرار دارد.