نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 440
است كه از زمين به آسمان پرواز مىكند، اما" وحى" مجموعه حقائقى است
كه از آسمان به زمين نازل مىگردد، و اين دو خط كاملا متفاوت است! باز در اينجا
لازم است براى شاعرانى كه در خط اهداف مقدسى گام بر مىدارند و از عوارض نامطلوب
شعر خود را بر كنار مىسازند حساب جداگانهاى باز كنيم، و ارزش مقام و هنر آنها را
فراموش نكنيم، ولى به هر حال طبيعت غالب شعر آن است كه گفته شد.
به همين دليل قرآن مجيد در آخر سوره" شعراء" مىگويد: وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ:" شعراء كسانى هستند كه گمراهان از آنها پيروى
مىكنند"! سپس در يك عبارت كوتاه و پر معنى به ذكر دليل آن پرداخته چنين
مىگويد:
أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ وَ
أَنَّهُمْ يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ:"
آيا نديدى كه آنها در هر وادى سرگردانند (همواره غرق پندارها و تشبيهات شاعرانه
خويش هستند، تسليم امواج هيجانات و جهشهاى خيالند) و علاوه نمىبينى كه سخنانى
مىگويند كه عمل نمىكنند" (سوره شعراء آيه 224- 226).
البته در پايان همان آيات نيز شاعران با ايمان و صالح را كه هنرشان در مسير
اهدافشان است استثناء مىكند و به آنها ارج مىنهد و حسابشان را از ديگران جدا
مىسازد.
ولى به هر حال پيامبر نمىتواند شاعر باشد، و هنگامى كه مىگويد: خدا به او
تعليم شعر نداده، مفهومش اين است كه از شعر بر كنار است، چرا كه همه تعليمات به
ذات پاك خدا بر مىگردد.
جالب اينكه در تواريخ و روايات كرارا نقل شده كه هر وقت پيامبر اسلام ص
مىخواست به شعرى تمثل جويد، و آن را شاهد سخن قرار دهد، آن را در هم مىشكست تا
بهانهاى به دست دشمن نيفتد، چنان كه روزى پيامبر ص مىخواست اين شعر معروف عرب را
بخواند:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 440