نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 439
كس محسوس بود، و زيبائيهاى لفظ و معنا و فصاحت و بلاغت آن قابل انكار نبود،
حتى خود مشركان چنان مجذوب آهنگ و بيان قرآن مىشدند كه گاه شبانه بطور مخفيانه به
نزديكى منزلگاه پيامبر ص مىآمدند تا زمزمه تلاوت او را در دل شب بشنوند.
چه بسيار كسانى كه با شنيدن چند آيه از قرآن شيفته و دلباخته آن شدند، و در
همان مجلس اسلام را پذيرفتند و به آغوش قرآن پناه بردند.
اينجا بود كه براى توجيه اين پديده بزرگ، و اغفال مردم از اين وحى آسمانى،
زمزمه شعر و شاعرى پيامبر ص را در همه جا سر دادند، كه اين خود اعترافى بود ضمنى
به نفوذ فوق العاده قرآن! اما چرا شايسته پيامبر ص نيست كه شاعر باشد بخاطر اينكه
خط" وحى" از خط" شعر" كاملا جدا است، زيرا:
1- معمولا سرچشمه شعر تخيل و پندار است، شاعر بيشتر بر بال و پر خيال سوار
مىشود و پرواز مىكند، در حالى كه وحى از مبدء هستى سرچشمه مىگيرد و بر محور
واقعيتها مىگردد.
2- شعر از عواطف متغير انسانى مىجوشد، و دائما در حال دگرگونى است، در حالى
كه وحى بيانگر حقايق ثابت آسمانى مىباشد.
3- لطف شعر در بسيارى از مواد در اغراقگوئيها و مبالغههاى آن است، تا آنجا
كه گفتهاند: احسن الشعر اكذبه!:" بهترين شعر دروغآميزترين آن است" در
حالى كه در وحى جز صداقت چيزى نيست.
4- شاعر در بسيارى از موارد بخاطر زيبائيهاى لفظ ناچار است خود را تسليم الفاظ
كند و دنبالهرو آن باشد، و چه بسا حقائقى كه در اين ميان پايمال گردد.
5- سرانجام به تعبير زيباى يكى از مفسران" شعر" مجموعه شوقهايى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 439