نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 430
بر يكديگر پيشى بگيرند اما چگونه مىتوانند ببينند؟! 67- و اگر بخواهيم آنها
را در جاى خود مسخ مىكنيم (و به مجسمههايى بى روح مبدل مىسازيم) تا نتوانند راه
خود را ادامه دهند يا به عقب برگردند.
68- هر كس را كه طول عمر دهيم در آفرينش واژگونه مىكنيم (و به ناتوانى كودكى
باز مىگردانيم) آيا انديشه نمىكنند؟
تفسير:
روزى كه زبان از كار مىافتد و اعضاء گواهى مىدهند!
آيات گذشته بخشى از سرزنشهاى خداوند و گفتگوهاى او را به مجرمان در قيامت
بازگو كرد، آيات مورد بحث همين معنى را در بخش ديگرى ادامه مىدهد.
آرى در آن روز در حالى كه آتش سوزان و شعلهور جهنم در برابر ديدگان مجرمان
قرار گرفته به آن اشاره كرده خطاب به مجرمان مىگويد:" اين همان دوزخى است كه
به شما وعده داده مىشد"! (هذِهِ
جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ)
***
پيامبران الهى يكى بعد از ديگرى آمدند و شما را از چنين روز و چنين آتشى بر حذر
داشتند، ولى شما همه را به شوخى و مسخره گرفتيد.
" امروز در آن وارد شويد، و با آتش سوزان آن بسوزيد كه اين جزاى كفرى است
كه داشتيد" (اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِما كُنْتُمْ
تَكْفُرُونَ) [1]
***
سپس به گواهان روز قيامت اشاره مىكند، گواهانى كه جزء
پيكر خود انسانند و جايى براى انكار سخنان آنها نيست، مىفرمايد:" امروز بر
دهان آنها مهر
[1]" اصلوا" از ماده"
صلى" به معنى آتش افروختن يا به آتش سوختن، و بريان كردن، يا وارد در آتش
گشتن و ملازم آن بودن است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 430