responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 40

همه اينها محتمل است چرا كه ممكن است تحريم مجسمه‌سازى در اسلام به منظور مبارزه شديد با مساله بت پرستى و ريشه كن كردن آن بوده و اين ضرورت در زمان سليمان تا اين اندازه وجود نداشته و اين حكم در شريعت او نبوده است.

ولى در روايتى كه از امام صادق ع در تفسير اين آيه نقل شده چنين مى‌خوانيم:

و اللَّه ما هى تماثيل الرجال و النساء و لكنها الشجر و شبهه:

بخدا سوگند تمثالهاى مورد در خواست سليمان مجسمه مردان و زنان نبوده بلكه تمثال درخت و مانند آن بوده است" [1] مطابق اين روايت مجسمه‌سازى ذيروح در شريعت وى نيز حرام بوده.

" جفان" جمع" جفنه" (بر وزن وزنه) به معنى ظرفهاى غذاخورى است.

و" جواب" جمع" جابيه" به معنى حوض آب است، و از اين تعبير استفاده مى‌شود كه ظرفهاى بسيار عظيم غذاخورى كه هر كدام همچون حوضى بود براى سليمان تهيه مى‌ديدند تا گروه كثيرى بتوانند اطراف آن بنشينند و از آن غذا بخورند، و اگر فراموش نكرده باشيم در زمانهاى كمى قديم نيز بر سر سفره‌ها از مجموعه‌هاى بزرگ براى خوردن غذا به صورت دستجمعى استفاده مى‌شد، و در حقيقت سفره آنها همان ظرف بزرگ بود، و مثل امروز ظرفهاى مستقل و جداى از يكديگر معمول نبود.

" قدور" جمع" قدر" (بر وزن قشر) به معنى ظرفى است كه غذا در آن طبخ مى‌شود و" راسيات" جمع" راسيه" به معنى پا بر جا و ثابت است و در اينجا منظور ديگهايى است كه از عظمت آن را از جا تكان نمى‌دادند.

در پايان آيه، بعد از ذكر اين مواهب خداوند خطاب به دودمان حضرت داود كرده مى‌فرمايد:" اى آل داود شكرگزارى كنيد" (اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً).


[1]" وسائل الشيعه" جلد 12 ابواب ما يكتسب به حديث 1.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست