نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 35
هستند كه
كشتيها عظيم را بر سطح اقيانوسها به حركت در مىآورند، سنگهاى سنگين آسيا را
مىچرخانند، و بالنها را بر فراز آسمان به شكل هواپيما به حركت در مىآورند.
آرى خداوند
اين جسم لطيف را با اين قدرت خيره كننده در اختيار سليمان قرار داد.
در اينكه باد
چگونه دستگاه سليمان (كرسى يا فرش او را) به حركت در مىآورد، بر ما روشن نيست،
همين قدر مىدانيم هيچ چيز در برابر قدرت خدا مشكل و پيچيده نمىباشد، جايى كه
انسان بتواند با قدرت ناچيزش بالنها (محفظههايى كه گازهاى سبك در آن مىكردند و
به آسمان پرواز مىكرد و گاه انسانهايى را نيز با خود مىبرد) و امروز هواپيماهاى
عظيم غولپيكر را با صدها مسافر و وسائل زياد در اوج آسمانها به حركت در مىآورد،
چگونه حركت دادن بساط سليمان به وسيله باد براى خداوند مشكل است؟
چه عاملى
سليمان و دستگاه او را از سقوط و يا فشار هوا و مشكلات ديگر ناشى از حركت آسمانى
حفظ مىكرد؟! اين نيز از مسائلى است كه جزئياتش براى ما روشن نيست، ولى مىدانيم
اينگونه خارق عادتها در تاريخ انبياء فراوان بوده است، هر چند متاسفانه افراد
نادان يا دشمنان دانا آنها را آميخته با خرافاتى كردهاند كه چهره اصلى اين مسائل
را دگرگون و بدنما ساخته، و ما در اين زمينه به همان مقدار كه قرآن اشاره كرده
قناعت مىكنيم [1]" غدو" (بر وزن علو) به معنى طرف صبح
است، در مقابل" رواح" كه طرف غروب را مىگويند، كه حيوانات براى استراحت
به جايگاه خود باز مىگردند، ولى از قرائن بر مىآيد كه در آيه مورد بحث"
غدو" بمعنى
[1] در اين باره در جلد 13 صفحه 472 به بعد (ذيل
آيه 81 سوره انبياء) نيز بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 35