نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 241
چنان نبود كه آنها از كيفر الهى مصون بمانند، و دائما به تكذيبهاى خود ادامه
دهند،" سپس، كافران را گرفتم و سخت و مجازات كردم (ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِينَ كَفَرُوا) [1] جمعى را
گرفتار طوفان ساختيم، گروهى را گرفتار تندباد ويرانگر، و جمعى را به وسيله صيحه
آسمانى و صاعقه و زلزله در هم كوبيديم! سپس در پايان براى تاكيد و بيان عظمت و شدت
مجازات آنها مىگويد:
" مجازات من نسبت به آنها چگونه بود"؟! (فَكَيْفَ كانَ نَكِيرِ).
اين درست به آن مىماند كه شخصى عمل مهمى را انجام مىدهد و بعد از حاضران
سؤال مىكند كار من چگونه بود؟
به هر حال اين آيات از يك سو به تمام رهروان راه اللَّه و مخصوصا رهبران و
پيشوايان راستين هر امتى در هر عصر و زمان دلدارى و دلگرمى مىدهد كه از نغمههاى
مخالف دلسرد و مايوس نشوند، و بدانند دعوتهاى الهى هميشه با مخالفتهاى شديد از سوى
متعصبان لجوج و سودجويان ستمگر مواجه بوده، و در عين حال طالبان دلسوز و عاشقان
پاكبازى نيز بودهاند كه در كنار داعيان راه حق جانفشانى مىكردند.
و از سوى ديگر تهديدى است براى اين مخالفان لجوج كه بدانند براى هميشه
نمىتوانند به اعمال ننگين و مخرب خود ادامه دهند، دير يا زود كيفرهاى الهى
دامانشان را خواهد گرفت.
***
[1]" اخذت" از ماده"
اخذ" به معنى گرفتن است، ولى در اين موارد كنايه از مجازات است، زيرا گرفتن و
دستگير كردن مقدمه مجازات مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 241