نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 235
را بر آنها عرضه مىدارند [1] قابل توجه اينكه ما ماموريم كه در تشهد نماز سلام بر
پيامبر ص بفرستيم و اين اعتقاد همه مسلمين اعم از شيعه و اهل سنت است، چگونه ممكن
است او را مخاطب سازيم به چيزى كه هرگز آن را نمىشنود؟! در روايات متعددى در صحيح
مسلم از ابو سعيد خدرى و ابو هريره از شخص پيامبر ص نقل شده كه فرمود:
لقنوا موتاكم لا اله الا اللَّه:
" مردگان خود را تلقين لا اله الا اللَّه كنيد" [2] در" نهج
البلاغه" نيز به مساله بر قرار ساختن ارتباط با ارواح مردگان اشاره شده است
كه على ع با ارواح مؤمنانى كه در قبرستان پشت كوفه بودند سخن گفت [3]
3- تنوع تعبيرات بخشى از فصاحت است
در تشبيهات چهارگانهاى كه در آيات فوق آمده تعبيرات كاملا متفاوتى ديده
مىشود، مثلا" اعمى" و" بصير" و" ظل" و"
حرور" به صورت مفرد آمده، در حالى كه" احياء" و" اموات"
هر دو به صورت جمع است و" ظلمات" و" نور" يكى مفرد و ديگرى به
صورت جمع آمده.
از سوى ديگر در تشبيه اول و دوم آنچه جنبه منفى دارد مقدم داشته شده (اعمى و
ظلمات) در حالى كه در تشبيه سوم و چهارم آنچه جنبه مثبت دارد تقدم يافته (ظل و
احياء).
[1]" كشف الارتياب" صفحه
109- در ذيل آيه 105 سوره توبه نيز اشاره به روايات" عرض اعمال" كرديم
(به جلد 8 تفسير نمونه صفحه 125 مراجعه شود).
[2]" صحيح مسلم" كتاب
الجنائز حديث 1 و 2 (جلد 2 صفحه 631)