نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 232
برداشتى است كه قرآن از كفر و ايمان دارد [1] ايمان يك نوع درك و ديد باطنى است، يك نوع علم
و آگاهى توأم با عقيده قلبى و جنبش و حركت است، يك نوع باور كه در اعماق جان انسان
نفوذ مىكند و سرچشمه فعاليتهاى سازنده مىشود.
اما كفر، جهل است و ناآگاهى و ناباورى كه نتيجه آن عدم تحريك و فقدان احساس
مسئوليت و حركتهاى شيطانى و مخرب است.
اين را نيز مىدانيم كه" نور" در جهان ماده مبدء هر گونه حيات و
حركت و نمو و رشد در انسان و حيوان و گياه است، و به عكس ظلمت و تاريكى عامل
خاموشى و خواب، و در صورت ادامه موجب مرگ و نابودى حيات است.
بنا بر اين جاى تعجب نيست كه در آيات فوق يك جا" ايمان" و"
كفر" به" نور" و" ظلمت" و جاى ديگر به" حيات"
و" مرگ" يك جا به سايه آرام بخش و باد سموم و جاى ديگر" مؤمن"
و" كافر" به" بينا" و" نابينا" تشبيه گرديده است.
و همه گفتنىها در ضمن اين چهار تشبيه بيان شده.
راه دور نرويم هنگامى كه با يك فرد" مؤمن" نشست و برخاست مىكنيم
اثر اين نور را در تمام وجودش احساس مىنمائيم، افكارش روشنى بخش است، سخنانش
درخشنده است، اعمال و اخلاقش ما را به حقيقت زندگى و حيات واقعى آشنا مىسازد.
اما" كافر" از تمام وجودش ظلمت مىبارد، جز به منافع مادى و زودگذر
خويش نمىانديشد، فضا و افق فكرش از محدوده زندگى شخصيش فراتر نمىرود، در لابلاى
شهوات غوطهور است، و همنشينى او قلب و روح انسان را