نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 229
مورد بحث چهار مثال جالب براى مؤمن و كافر ذكر مىكند كه آثار"
ايمان" و" كفر" به روشنترين وجه در آن مجسم شده است:
در نخستين مثال" كافر" و" مؤمن" را به" نابينا"
و" بينا" تشبيه كرده مىگويد:" هرگز اعمى و بينا مساوى
نيستند" (وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ).
ايمان نور است و روشنى بخش، و به انسان در جهان بينى، و اعتقاد، و عمل، و تمام
زندگى روشنايى و آگاهى مىدهد، اما كفر ظلمت است و تاريكى، و در آن نه بينش صحيحى
از كل عالم هستى است، و نه از اعتقاد درست و عمل صالح خبرى.
قرآن مجيد در آيه 257 سوره بقره در همين زمينه حق مطلب را ادا كرده مىگويد:
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ
الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ
يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ
فِيها خالِدُونَ:" خداوند ولى و راهنما و سرپرست مؤمنان
است، آنها را از تاريكيها به روشنايى، هدايت مىكند، اما ولى و سرپرست كافران
طاغوت است كه آنها را از روشنايى به ظلمتها مىكشاند، آنها اصحاب دوزخند، و
جاودانه در آن مىمانند"!
***
و از آنجا كه چشم بينا به تنهايى كافى نيست بايد
روشنايى و نورى نيز باشد، تا انسان با كمك اين دو عامل موجودات را مشاهده كند، در
آيه بعد مىافزايد:
" و نه تاريكها با نور برابرند" (و لا الظلمات و لا النور).
چرا كه تاريكى منشأ گمراهى است، تاريكى عامل سكون و ركود است، تاريكى عامل
انواع خطرات مىباشد، اما نور و روشنايى منشأ حيات و زندگى و حركت و جنبش و رشد و
نمو و تكامل است كه اگر نور از ميان برود تمام انرژيها در جهان خاموش مىشوند، و
مرگ سراسر عالم ماده را فرا مىگيرد، و چنين است نور ايمان در جهان معنى كه عامل
رشد و تكامل و سبب حيات و حركت مىباشد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 229