نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 19
8- آيا او بر
خدا دروغ بسته؟ يا به نوعى جنون گرفتار است؟! (چنين نيست) بلكه آنها كه به آخرت
ايمان نمىآورند در عذاب و گمراهى دورى هستند (و نشانه گمراهى آنها همين انكار
شديد آنها است).
9- آيا به
آنچه پيش رو و پشت سر آنان از آسمان و زمين قرار دارد نگاه نكردند (تا به قدرت خدا
بر همه چيز واقف شوند) اگر ما بخواهيم آنها را (با يك زمين لرزه) در زمين فرو
مىبريم، يا قطعات سنگهايى از آسمان را بر آنها فرو مىريزيم، در اين نشانه روشنى
(بر قدرت خدا است) براى هر بنده توبه كار.
تفسير:
عالمان
دعوت تو را حق مى دانند
در آيات
گذشته سخن از بى خبران كوردلى بود كه قاطعانه معاد را با آن همه دلائل، انكار
مىكردند، و سعى در تكذيب آيات الهى و گمراه ساختن دگران داشتند.
به همين
مناسبت در آيات مورد بحث سخن از عالمان و انديشمندانى مىگويد كه به تصديق آيات
الهى و تشويق ديگران به پذيرش آن مىپردازند، مىفرمايد:
" كسانى
كه داراى علمند آنچه را كه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده است حق مىبينند، و
هدايت كننده به راه پروردگار عزيز و حميد مىدانند" (وَ
يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ
الْحَقَّ وَ يَهْدِي إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ).
بعضى از
مفسران" الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ" را در
اين آيه به آن دسته از علماى اهل كتاب تفسير كردهاند كه با مشاهده آثار حقانيت
قرآن مجيد در پيشگاه آن خاضع مىشوند و اعتراف به حق بودن آن مىكنند.
مانعى ندارد
كه علماى اهل كتاب يكى از مصاديق آيه فوق باشند، ولى محدود كردن در آنها هيچگونه
دليلى ندارد، بلكه با توجه به جمله" يَرَى"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 19