نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 175
انسان موزون بر مريم ظاهر شد:
فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا:
(مريم- 17).
در جاى ديگر به صورت انسانهايى بر ابراهيم و بر لوط ظاهر شدند (هود- 69 و 77).
حتى از ذيل اين آيات استفاده مىشود كه قوم لوط نيز آنها را در همان اشكال
موزون انسانى ديدند (هود- 78).
آيا ظهور در چهره انسان، يك واقعيت عينى است؟ يا به صورت تمثل و تصرف در قوه
ادراك؟ ظاهر آيات قرآن معنى اول است، هر چند بعضى از مفسران بزرگ معنى دوم را
برگزيدهاند.
7- از روايات اسلامى استفاده مىشود كه تعداد آنها بقدرى زياد است كه به هيچ
وجه قابل مقايسه با انسان نيست، چنان كه در روايتى از امام صادق ع مىخوانيم:
هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسانها؟ فرمود:"
سوگند به خدايى كه جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمانها بيشترند از عدد ذرات
خاكهاى زمين، و در آسمان جاى پايى نيست مگر اينكه در آنجا فرشتهاى تسبيح و تقديس
خدا مىكند" [1] 8- آنها
نه غذا مىخورند و نه آب مىنوشند، و نه ازدواج دارند، چنان كه در حديثى از امام
صادق ع مىخوانيم:
ان الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش:
" فرشتگان غذا نمىخورند و آب نمىنوشند و ازدواج نمىكنند بلكه با نسيم
عرش الهى زندهاند!" [2] 9- آنها نه خواب دارند نه سستى و غفلت چنان كه على ع در
حديثى چنين
[1]" بحار الانوار" جلد 59
صفحه 176 (حديث 7) روايات فراوان ديگرى در اين زمينه نيز نقل شده است