نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 172
به هر حال توجه به محتواى اين آيه چنان آرامشى به انسان مؤمن مىدهد كه در
برابر تمام حوادث مقاوم مىشود از هيچ مشكلى نمىترسد و از هيچ پيروزى مغرور
نمىگردد [1]
در آيه بعد به مساله" توحيد عبادت" بر اساس" توحيد خالقيت و
رازقيت" اشاره كرده مىفرمايد:
" اى مردم نعمت خداوند را بر خودتان به ياد آوريد" (يا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ).
درست فكر كنيد: اين همه مواهب و بركات، و اين همه امكانات حياتى كه در اختيار
شما قرار گرفته و در آن غوطهوريد منشأ اصلى و سرچشمه آنها كيست؟!" آيا خالقى
غير از خدا، از آسمان و زمين به شما روزى مىدهد"؟ (هَلْ مِنْ خالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُمْ مِنَ
السَّماءِ وَ الْأَرْضِ).
چه كسى نور حياتبخش آفتاب، و قطرات زنده كننده باران، و امواج روحپرور نسيم را
از آسمان به سوى شما مىفرستد؟ و چه كسى معادن و ذخائر زمين و مواد غذايى و انواع
گياهان و ميوهها و بركات ديگر را از اين زمين براى شما خارج مىكند؟
اكنون كه مىدانيد سرچشمه همه اين بركات اوست، پس بدانيد" معبودى جز او
وجود ندارد و عبادت و پرستش تنها شايسته ذات پاك اوست" (لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).
" با اينحال چگونه از طريق حق به سوى باطل منحرف مىشويد؟ و به
[1] قابل توجه اينكه ضمير در فلا ممسك
لها به صورت مؤنث آمده، و در فلا مرسل له به صورت مذكر، چرا كه مرجع اولى
كلمه" رحمت" است، و دومى كلمه" ما" و نيز ضمير در" من
بعده" ظاهرا به خداوند باز مىگردد، يعنى بعد از خداوند هيچكس قادر به گشودن
نيست- اين احتمال نيز داده شده است كه ضمير به امساك برگردد يعنى من بعد امساك
اللَّه كه از نظر معنى تفاوت چندانى ندارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 172