نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 137
كه پيامبر ص از اتهام واهى شما در مورد جنون پاك و منزه است.
معنى اول روشنتر به نظر مىرسد.
اما مسلما از امورى كه بايد در آن انديشيد همين مساله نبوت و صفات برجستهاى
است كه در شخص پيامبر اسلام و عقل و درايت او بود بىآنكه منحصر به آن باشد.
7- تعبير" صاحبكم" (همنشين و دوست شما) در مورد شخص پيغمبر ص اشاره
به اين است كه او براى شما چهره ناشناختهاى نيست، او ساليان دراز در ميان شما
بوده، او را به امانت و درايت و صدق و راستى شناختهايد، تا كنون نقطه ضعفى در
پرونده زندگى او مشاهده نكردهايد، بنا بر اين انصاف دهيد اتهاماتى كه به او
مىبنديد همه بىاساس است.
8-" جنة" به معنى جنون در اصل از ماده" جن" (بر وزن ظن)
به معنى ستر و پوشش است، و از آنجا كه مجنون چنان است كه گويى عقلش پوشيده شده اين
تعبير در باره او به كار مىرود، و به هر حال نكته قابل ملاحظه اينجاست كه گويا
مىخواهد اين حقيقت را بيان كند كه دعوت كننده به انديشه و بيدارى فكر چگونه ممكن
است خود مجنون باشد، و همين كه منادى تفكر است خود دليل بر نهايت عقل و درايت
اوست.
9- جمله" إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ" رسالت پيامبر ص را در مساله" انذار" خلاصه
مىكند يعنى بيم دادن از مسئوليتها، از دادگاه و كيفر الهى، درست است كه پيامبر
رسالت بشارت هم دارد، ولى آنچه بيشتر انسان را وادار به حركت مىكند مساله انذار
است، و لذا در بعضى ديگر از آيات قرآن نيز به عنوان تنها وظيفه پيامبر ص ذكر شده،
مانند آيه 9 سوره احقاف وَ ما أَنَا إِلَّا
نَذِيرٌ مُبِينٌ" من جز انذار كننده آشكار نيستم"
نظير اين معنى در سوره ص آيه 65 و آيات ديگر نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 137