responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 137

كه پيامبر ص از اتهام واهى شما در مورد جنون پاك و منزه است.

معنى اول روشنتر به نظر مى‌رسد.

اما مسلما از امورى كه بايد در آن انديشيد همين مساله نبوت و صفات برجسته‌اى است كه در شخص پيامبر اسلام و عقل و درايت او بود بى‌آنكه منحصر به آن باشد.

7- تعبير" صاحبكم" (همنشين و دوست شما) در مورد شخص پيغمبر ص اشاره به اين است كه او براى شما چهره ناشناخته‌اى نيست، او ساليان دراز در ميان شما بوده، او را به امانت و درايت و صدق و راستى شناخته‌ايد، تا كنون نقطه ضعفى در پرونده زندگى او مشاهده نكرده‌ايد، بنا بر اين انصاف دهيد اتهاماتى كه به او مى‌بنديد همه بى‌اساس است.

8-" جنة" به معنى جنون در اصل از ماده" جن" (بر وزن ظن) به معنى ستر و پوشش است، و از آنجا كه مجنون چنان است كه گويى عقلش پوشيده شده اين تعبير در باره او به كار مى‌رود، و به هر حال نكته قابل ملاحظه اينجاست كه گويا مى‌خواهد اين حقيقت را بيان كند كه دعوت كننده به انديشه و بيدارى فكر چگونه ممكن است خود مجنون باشد، و همين كه منادى تفكر است خود دليل بر نهايت عقل و درايت اوست.

9- جمله" إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ‌" رسالت پيامبر ص را در مساله" انذار" خلاصه مى‌كند يعنى بيم دادن از مسئوليتها، از دادگاه و كيفر الهى، درست است كه پيامبر رسالت بشارت هم دارد، ولى آنچه بيشتر انسان را وادار به حركت مى‌كند مساله انذار است، و لذا در بعضى ديگر از آيات قرآن نيز به عنوان تنها وظيفه پيامبر ص ذكر شده، مانند آيه 9 سوره احقاف‌ وَ ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ‌" من جز انذار كننده آشكار نيستم" نظير اين معنى در سوره ص آيه 65 و آيات ديگر نيز آمده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست