نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 328
2- تسليم در برابر حق روح اسلام است
بدون شك استقلال فكرى و روحى انسان اجازه نمىدهد كه بى قيد و شرط تسليم كسى
شود، چرا كه او هم انسانى است مثل خودش، و ممكن است در مسائلى اشتباهاتى داشته
باشد.
اما هنگامى كه مساله به خداوند عالم و حكيم و پيامبرى كه از او سخن مىگويد و
به فرمان او گام بر مىدارد مىرسد تسليم مطلق نبودن دليل بر گمراهى است، چرا كه
فرمانش كمترين خطا و اشتباهى ندارد.
و از اين گذشته فرمان او حافظ منافع خود انسان است، و چيزى نيست كه به ذات پاك
خدا برگردد، آيا ممكن است هيچ انسان عاقلى با تشخيص اين حقيقت مصالح خود را زير پا
بگذارد؟
از همه اينها گذشته ما از آن او هستيم، و هر چه داريم از او است، و جز تسليم
در برابر او كارى نمىتوانيم داشته باشيم.
لذا در سراسر قرآن آيات فراوانى ديده مىشود كه به اين مساله اشاره مىكند:
گاه مىگويد: پيروان واقعى انبيا كسانى هستند كه در برابر حكم خدا و رسولش
مىگويند شنيديم و اطاعت كرديم" إِنَّما
كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ
بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" (نور- 51).
و گاه مىگويد:" سوگند به پروردگارت آنها به حقيقت ايمان نمىرسند تا
زمانى كه تو را در اختلافاتشان حكم سازند، و سپس در دل خود از داورى تو كوچكترين
ناراحتى نداشته باشند و كاملا تسليم شوند" فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما
شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ
يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً" (نساء- 65).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 328