نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 322
كه اين ازدواج يك ازدواج الهى بود، لذا در تواريخ آمده است كه"
زينب" بر ساير همسران پيامبر ص به اين امر مباهات مىكرد و مىگفت: زوجكن
اهلوكن و زوجنى اللَّه من السماء:" شما را خويشاوندانتان به همسرى پيامبر ص
درآوردند، ولى مرا خداوند از آسمان به همسرى پيامبر خدا ص درآورد" [1] قابل توجه
اينكه قرآن براى رفع هر گونه ابهام، با صراحت تمام، هدف اصلى اين ازدواج را كه
شكستن يك سنت جاهلى در زمينه خوددارى ازدواج با همسران مطلقه پسرخواندهها بوده
است بيان مىدارد، و اين خود اشارهاى است به يك مساله كلى ازدواجهاى متعدد پيامبر
ص امر سادهاى نبود بلكه هدفهايى را تعقيب مىكرد كه در سرنوشت مكتب او اثر داشت.
جمله كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اشاره به اين است كه در اينگونه مسائل بايد قاطعيت به خرج
داد و كارى كه شدنى است بايد بشود، زيرا تسليم جنجالها شدن در مسائلى كه ارتباط با
هدفهاى كلى و اساسى دارد بى معنى است.
با تفسير روشنى كه در مورد آيه فوق آورديم معلوم مىشود كه پيرايههايى را كه
دشمنان و يا دوستان نادان خواستهاند به اين آيه ببندند كاملا بى اساس است، و در
بحث نكات توضيح بيشترى در اين زمينه به خواست خدا خواهيم داد.
***
آخرين آيه مورد بحث در تكميل بحثهاى گذشته چنين مىگويد:" هيچگونه
سختى و حرجى بر پيامبر ص در آنچه خدا براى او واجب كرده است نيست" (ما كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ
لَهُ).
آنجا كه خداوند فرمانى به او مىدهد، ملاحظه هيچ امرى در برابر آن
[1]" كامل ابن اثير" جلد 2
صفحه 177- قابل توجه است كه ازدواج پيامبر (ص) با زينب در سال پنجم هجرى واقع شد
(همان مدرك).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 322