نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 297
نكتهها:
1- آيه تطهير، برهان روشن عصمت است
بعضى از مفسران،" رجس" را در آيه فوق، تنها اشاره به شرك و يا"
گناهان كبيره زشت" همچون" زنا" دانستهاند، در حالى كه هيچ دليلى
بر اين محدوديت در دست نيست، بلكه اطلاق" الرجس" (با توجه به اينكه الف
و لام آن" الف و لام جنس" است) هر گونه پليدى و گناه را شامل مىشود،
چرا كه گناهان همه رجسند، و لذا اين كلمه در قرآن به" شرك"،"
مشروبات الكلى"" قمار"" نفاق"" گوشتهاى حرام و
ناپاك" و مانند آن اطلاق شده است (حج- 30- مائده- 90- توبه- 125- انعام-
145).
و با توجه به اينكه اراده الهى تخلف ناپذير است، و جمله إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ دليل بر اراده حتمى او مىباشد، مخصوصا با توجه به
كلمه" انما" كه براى حصر و تاكيد است روشن مىشود كه اراده قطعى خداوند
بر اين قرار گرفته كه اهل بيت از هر گونه رجس و پليدى و گناه پاك باشند، و اين
همان مقام عصمت است.
اين نكته نيز قابل توجه است كه منظور از اراده الهى در اين آيه دستورات و
احكام او در مورد حلال و حرام نيست، چرا كه اين دستورات شامل همگان مىشود و
اختصاص به اهل بيت ندارد بنا بر اين با مفهوم كلمه انما سازگار نمىباشد.
پس اين اراده مستمر اشاره به يك نوع امداد الهى است كه اهل بيت را بر عصمت و
ادامه آن يارى مىدهد و در عين حال منافات با آزادى اراده و اختيار ندارد (چنان كه
قبلا شرح داديم).
در حقيقت مفهوم آيه همان چيزى است كه در" زيارت جامعه" نيز آمده
است" عصمكم اللَّه من الذلل و آمنكم من الفتن، و طهركم من الدنس،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 297