نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 214
مهاجرين است همانها كه از خانهها و اموالشان بيرون رانده شدند، در حالى كه
خواستار فضل پروردگار و رضاى او بودند، همانها كه خدا و رسولش را يارى مىكنند،
آنها صادقين هستند".
به اين ترتيب روشن است كه منظور از" صادقين" كسانى مىباشند كه در
ميدان حمايت از آئين خدا، و جهاد و ايستادگى در برابر مشكلات، و بذل جان و مال،
صداقت و راستگويى خود را به ثبوت رساندهاند [1] اما اينكه منظور از" سؤال كردن از صدق
صادقين" چيست؟ با توجه به آنچه در بالا گفتيم روشن است، منظور اين است كه آيا
در اعمال خود اخلاص نيت و صدق ادعاى خويش را به ثبوت مىرسانند يا نه؟ در انفاق،
در جهاد، در شكيبايى در برابر مشكلات و مخصوصا سختيهاى ميدان جنگ.
اين سؤال در كجا صورت مىگيرد؟ ظاهر آيه اين است كه در قيامت در دادگاه عدل
پروردگار، آيات متعددى از قرآن نيز از تحقق چنين سؤالى در قيامت به طور كلى خبر
مىدهد، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه سؤال، جنبه سؤال عملى داشته باشد، و در
دنيا صورت گيرد، چرا كه با بعثت انبياء همه مدعيان ايمان در زير سؤال قرار
مىگيرند، و عمل آنها پاسخى است به اين سؤال كه آيا در دعوى خود صادق هستند؟!
***
[1] جمعى از مفسران احتمال ديگرى در
معنى آيه دادهاند كه منظور از" صادقين" در اينجا خود پيامبران هستند كه
از آنان در قيامت سؤال مىشود تا چه اندازه به پيمان خود عمل كردند؟ ولى شواهد
سهگانهاى كه در بالا ذكر كرديم، اين تفسير را نفى مىكند، اين احتمال نيز داده
شده است كه منظور اعم از" پيامبران" و" مؤمنان" مىباشد، اما
تفسيرى كه در بالا ذكر شد با آيات اين سوره و ساير آيات قرآن هماهنگتر است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 214