نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 18
مىگرفتند و
بو جهل صفتانى كه" زقوم جهنم" را با كره و خرما تفسير مىكردند!
***
در
آيات بعد به شرح حال مؤمنان راستين باز مىگردد كه در آغاز اين مقايسه از آنان
شروع شد، در پايان نيز به آنان ختم گردد، مىفرمايد:" كسانى كه ايمان
آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند، باغهاى پر نعمت بهشت از آن آنها است" (إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ).
آرى اين گروه
بر عكس مستكبران بى ايمان، و گمراه كنندگان كوردل كه نه آثار خدا را در جهان
مىبينند و نه سخنان فرستادگان خدا را به گوش جان مىشنوند، به حكم عقل و خرد
بيدار و چشم بينا و گوش شنوا كه خدا نصيبشان كرده هم به آيات الهى ايمان مىآورند
و هم در اعمال صالح خود آن را به كار مىگيرند و چه جالب است كه آنها" عذاب
اليم" داشتند و اينها" جنات نعيم" دارند.
***
مهمتر
اينكه اين باغهاى پر نعمت بهشتى، براى آنها جاودانه است" هميشه در آن خواهند
ماند" (خالِدِينَ فِيها).
" اين
وعده مسلم الهى است، وعدهاى تخلف ناپذير" (وَعْدَ
اللَّهِ حَقًّا).
و خداوند نه
وعده دروغين مىدهد، و نه از وفاى به وعدههاى خود عاجز است، چرا كه" او عزيز
و قدرتمند، و حكيم و آگاه است" (وَ هُوَ الْعَزِيزُ
الْحَكِيمُ).
اين نكته
قابل دقت است كه در مورد مستكبران،" عذاب" به صورت مفرد ذكر شده و در
مورد مؤمنان صالح العمل،" جنات" به صورت جمع، چرا كه رحمت خدا همواره بر
غضبش پيشى گرفته.
تاكيد بر
خلود و وعده حق الهى نيز تاكيدى بر همين فزونى" رحمت"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 18