نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 15
و اما"
لَهْوَ الْحَدِيثِ"، مفهوم وسيع و گستردهاى دارد كه هر گونه
سخنان يا آهنگهاى سرگرم كننده و غفلتزا را كه انسان را به بيهودگى يا گمراهى
مىكشاند در بر مىگيرد، خواه از قبيل" غنا" و الحان و آهنگهاى
شهوتانگيز و هوسآلود باشد، و خواه سخنانى كه نه از طريق آهنگ، بلكه از طريق
محتوى انسان را به بيهودگى و فساد، سوق مىدهد.
و يا از هر
دو طريق، چنان كه در تصنيفها و اشعار عاشقانه خوانندگان معمولى است كه هم محتوايش
گمراه كننده است و هم آهنگش! و يا مانند داستانهاى خرافى و اساطير كه سبب انحراف
مردم از" صراط مستقيم" الهى مىگردد.
و يا سخنان
سخريه آميزى كه به منظور محو حق و تضعيف پايههاى ايمان مطرح مىشود، همانند چيزى
كه از ابو جهل و يارانش نقل مىكنند كه رو به قريش مىكرد و مىگفت:"
مىخواهيد شما را از" زقوم" كه" محمد" ما را به آن تهديد
مىكند اطعام كنم؟! سپس مىفرستاد و" كره و خرما" حاضر مىكردند و
مىگفت:
اين
همان" زقوم" است! ... و به اين ترتيب آيات الهى را بباد استهزاء
مىگرفت.
به هر
حال" لهو الحديث" معناى گستردهاى دارد كه همه اينها و مانند آن را فرا
مىگيرد، و اگر در روايات اسلامى و سخنان مفسرين روى يكى از اينها انگشت گذارده
شده است هرگز دليل بر انحصار و محدوديت مفهوم آيه نيست.
در احاديثى
كه از طرق اهل بيت ع به ما رسيده تعبيرهايى ديده مىشود كه بيانگر همين وسعت مفهوم
اين كلمه است:
از جمله در
حديثى از امام صادق ع مىخوانيم:
الغناء
مجلس لا ينظر اللَّه الى اهله، و هو مما قال اللَّه عز و جل"
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ
اللَّهِ"
:" مجلس
غنا و خوانندگى لهو و باطل، مجلسى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 15