نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 10
آيه بعد هدف نهايى نزول قرآن را با اين عبارت
بازگو مىكند:" اين كتاب حكيم مايه هدايت و رحمت براى نيكوكاران است" (هُدىً
وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ).
"
هدايت" در حقيقت مقدمهاى است براى" رحمت پروردگار"، چرا كه انسان
نخست در پرتو نور قرآن حقيقت را پيدا مىكند و به آن معتقد مىشود، و در عمل خود
آن را به كار مىبندد، و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمتهاى بى پايان
پروردگار مىگردد.
قابل توجه
اينكه در اينجا قرآن، مايه هدايت و رحمت" محسنين" شمرده شده، و در آغاز
سوره نمل، مايه هدايت و بشارت" مؤمنين" (هُدىً وَ
بُشْرى لِلْمُؤْمِنِينَ).
و در آغاز
سوره بقره، مايه هدايت" متقين" (هُدىً
لِلْمُتَّقِينَ).
اين تفاوت
تعبير ممكن است به خاطر آن باشد كه بدون تقوا و پرهيزگارى روح تسليم و پذيرش حقائق
در انسان زنده نمىشود، و طبعا هدايتى در كار نخواهد بود.
و از اين
مرحله پذيرش حق كه بگذريم، مرحله ايمان فرا مىرسد كه علاوه بر هدايت، بشارت به
نعمتهاى الهى نيز وجود خواهد داشت.
و اگر از
مرحله تقوى و ايمان فراتر رويم و به مرحله عمل صالح برسيم رحمت خدا نيز در آنجا
افزوده مىشود.
بنا بر اين
سه آيه فوق، سه مرحله پى در پى از مراحل تكامل بندگان خدا را بازگو مىكند: مرحله
پذيرش حق، مرحله ايمان و مرحله عمل، و قرآن در اين سه مرحله به ترتيب مايه"
هدايت" و" بشارت" و" رحمت" است (دقت كنيد).
***
آيه بعد
محسنين را با سه وصف، توصيف كرده، مىگويد:" آنها كسانى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 10