responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 91

آنان در حركتند، همانگونه كه در اين جهان ائمه ضلال بودند در آنجا نيز پيشوايان دوزخند كه آن جهان تجسم بزرگى است از اين جهان!.

ثانيا: ائمه ضلال بودن در حقيقت نتيجه اعمال خود آنها است، و مى‌دانيم تاثير هر سبب به فرمان خدا است آنها خطى را پيش گرفتند كه به امامت گمراهان منتهى مى‌شد، اين وضع آنها در رستاخيز.

***
باز براى تاكيد بيشتر قرآن چهره آنها را در دنيا و آخرت چنين ترسيم مى‌كند:" در اين دنيا لعنتى پشت سر لعنت نصيب آنها كرديم، و در روز قيامت آنها از زشت چهرگان و سيه‌رويانند" (وَ أَتْبَعْناهُمْ فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِينَ‌) [1] لعنت خدا كه همان طرد از رحمت است، و لعنت فرشتگان و مؤمنان كه نفرين است هر صبح و شام و هر وقت و بى‌وقت نثار آنها مى‌شود، گاهى در عموم لعن ظالمان و مستكبران داخلند، و گاه بالخصوص مورد لعن و نفرين واقع مى‌شوند، زيرا هر كس تاريخ آنها را و رق مى‌زند بر آنها لعن و نفرين مى‌فرستد! به هر حال اين زشت سيرتان اين جهان زشت صورتان آن جهانند كه آن روز" يوم البروز" و روز كنار رفتن پرده‌ها است!

نكته: امامان" نور" و" نار"

در منطق قرآن ما دو گونه" امام" داريم: امامى كه پيشواى متقين در مسير


[1]" مقبوح" از ماده" قبح" به معنى زشتى است، و اينكه بعضى از مفسران" مقبوح" را به معنى مطرود يا رسوا و يا مغضوب و مانند آن تفسير كرده‌اند همه تفسير به لازم مطلب است و گرنه معنى" مقبوح" واضح است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست