نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 91
آنان در حركتند، همانگونه كه در اين جهان ائمه ضلال بودند در آنجا نيز
پيشوايان دوزخند كه آن جهان تجسم بزرگى است از اين جهان!.
ثانيا: ائمه ضلال بودن در حقيقت نتيجه اعمال خود آنها است، و مىدانيم تاثير
هر سبب به فرمان خدا است آنها خطى را پيش گرفتند كه به امامت گمراهان منتهى مىشد،
اين وضع آنها در رستاخيز.
***
باز براى تاكيد بيشتر قرآن چهره آنها را در دنيا و آخرت چنين ترسيم
مىكند:" در اين دنيا لعنتى پشت سر لعنت نصيب آنها كرديم، و در روز قيامت
آنها از زشت چهرگان و سيهرويانند" (وَ
أَتْبَعْناهُمْ فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ
الْمَقْبُوحِينَ) [1] لعنت خدا كه همان طرد از رحمت است، و لعنت فرشتگان و
مؤمنان كه نفرين است هر صبح و شام و هر وقت و بىوقت نثار آنها مىشود، گاهى در
عموم لعن ظالمان و مستكبران داخلند، و گاه بالخصوص مورد لعن و نفرين واقع مىشوند،
زيرا هر كس تاريخ آنها را و رق مىزند بر آنها لعن و نفرين مىفرستد! به هر حال
اين زشت سيرتان اين جهان زشت صورتان آن جهانند كه آن روز" يوم البروز" و
روز كنار رفتن پردهها است!
نكته: امامان" نور" و" نار"
در منطق قرآن ما دو گونه" امام" داريم: امامى كه پيشواى متقين در
مسير
[1]" مقبوح" از ماده"
قبح" به معنى زشتى است، و اينكه بعضى از مفسران" مقبوح" را به معنى
مطرود يا رسوا و يا مغضوب و مانند آن تفسير كردهاند همه تفسير به لازم مطلب است و
گرنه معنى" مقبوح" واضح است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 91