نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 420
به اين معنى كه هر زمان عاملى پيدا شود كه انسان را از نظر عقيده و عمل از اصل
توحيد منحرف سازد بايد به سوى او بازگردد، و هر قدر اين امر تكرار شود مانعى ندارد
تا سرانجام پايههاى فطرت آن چنان محكم و موانع و دوافع آن چنان سست و بى اثر گردد
كه بطور مداوم در جبهه توحيد بايستيد، و مصداق تام" فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً" گردد.
قابل توجه اينكه:" اقم وجهك" به صورت مفرد آمده،" منيبين"
به صيغه جمع، اين نشان مىدهد كه دستور اول گرچه مفرد است و مخاطب آن پيامبر ص
مىباشد، ولى در حقيقت همه مؤمنين و مسلمين مخاطبند.
و به دنبال دستور" انابه" و بازگشت، دستور به" تقوا"
مىدهد كه جامع همه اوامر و نواهى الهى است، مىفرمايد" از خداوند
بپرهيزيد" (وَ اتَّقُوهُ).
يعنى از مخالفت فرمان او.
سپس از ميان تمام اوامر تكيه و تاكيد بر موضوع نماز كرده، مىگويد:
" و نماز را بر پا داريد" (وَ
أَقِيمُوا الصَّلاةَ).
چرا كه نماز در تمام ابعادش مهمترين برنامه مبارزه با شرك و مؤثرترين وسيله
تقويت پايههاى توحيد و ايمان به خدا است.
لذا از ميان تمام نواهى نيز روى" شرك" تكيه مىكند و مىگويد:"
و از مشركان نباشيد" (وَ لا
تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ).
چرا كه شرك بزرگترين گناه و اكبر كبائر است كه هر گناهى را ممكن است خداوند
ببخشد اما شرك را هرگز نخواهد بخشيد چنان كه در آيه 48 نساء مىخوانيم: إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ
ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ:" خداوند
شرك را نمىبخشد ولى كمتر از آن را براى هر كس بخواهد مىبخشد.
پيدا است كه دستورات چهارگانهاى كه در اين آيه آمده همه تاكيدى است بر مساله
توحيد و آثار عملى آن، اعم از توبه و بازگشت به سوى خدا، تقوا،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 420