نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 42
مردم و تعطيل
موقت كار روزانه است، ولى تفسير اول صحيحتر و دقيقتر به نظر مىرسد.
به هر حال
موسى وارد شهر شد و در آنجا با صحنهاى روبرو گرديد" دو نفر مرد را ديد كه
سخت با هم گلاويز شدهاند و مشغول زد و خورد هستند كه يكى از آنها از شيعيان و
پيروان موسى بود و ديگرى از دشمنانش" (فَوَجَدَ
فِيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ).
تعبير
به" شيعته" نشان مىدهد كه از موسى از همان زمان ارتباطهايى با بنى
اسرائيل برقرار كرده بود و گروهى پيرو داشت و احتمالا آنها را براى مبارزه با
دستگاه جبار فرعون به عنوان يك هسته مركزى برگزيده بود.
هنگامى كه
مرد بنى اسرائيلى چشمش به موسى افتاد" از موسى (كه جوانى نيرومند و قوى پنجه
بود) در برابر دشمنش تقاضاى كمك كرد" (فَاسْتَغاثَهُ
الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ).
موسى ع به
يارى او شتافت تا او را از چنگال اين دشمن ظالم ستمگر كه بعضى گفتهاند يكى از
طباخان فرعون بود و مىخواست مرد بنى اسرائيلى را براى حمل هيزم به بيگارى كشد
نجات دهد" در اينجا موسى مشتى محكم بر سينه مرد فرعونى زد اما همين يك مشت
كار او را ساخت و بر زمين افتاد و مرد" (فَوَكَزَهُ
مُوسى فَقَضى عَلَيْهِ) [1]
بدون شك موسى قصد كشتن مرد فرعونى نداشت، و از آيات بعد نيز به خوبى اين معنى روشن
مىشود، نه به خاطر اينكه آنها مستحق قتل نبودند، بلكه به خاطر پىآمدهايى كه اين
عمل ممكن بود براى موسى و بنى اسرائيل داشته باشد.
لذا بلافاصله
موسى" گفت: اين از عمل شيطان بود، چرا كه او دشمن
[1]" وكزه" از ماده" وكز"
(بر وزن رمز) به معنى مشت كوبيدن است، معانى ديگرى نيز براى آن گفتهاند كه درست
به نظر نمىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 42