نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 395
به گفته" فخر رازى" در ذيل آيه مورد بحث، شناسايى انسان نسبت به
انسان يا بايد از طريق" چشم" حاصل شود يا به وسيله" گوش"،
خداوند براى تشخيص چشم رنگها و صورتها و شكلها را مختلف آفريده، و براى تشخيص گوش
اختلاف آوازها و آهنگهاى صدا را ايجاد كرده است، بطورى كه در تمام جهان نمىتوان
دو انسان را پيدا كرد كه از نظر چهره و آهنگ صدا از تمام جهات يكسان باشند يعنى
صورت انسان كه عضو كوچكى است و آهنگ صداى انسان كه موضوع سادهاى است به قدرت
پروردگار به ميلياردها شكل مختلف در مىآيد و اين از آيات عظمت او است.
البته اين احتمال نيز وجود دارد- و بعضى از مفسران بزرگ به آن اشاره كردهاند-
كه اختلاف السنه به معنى اختلاف زبانها از قبيل عربى و فارسى و مانند آن باشد، و
اختلاف رنگها اشاره به اختلاف نژادها كه هر نژادى رنگى دارد.
ولى مىتوان معنى وسيعى از كلمه" اختلاف" استفاده كرد كه شامل اين
تفسير و تفسير ما قبل آن هر دو شود، و به هر معنى اين تنوع خلقت شاهد عظمت و قدرت
او است.
" فريد وجدى" در" دائرة المعارف" خود از قول"
نيوتن" دانشمند معروف غربى چنين نقل مىكند كه مىگويد:" در باره
آفريدگار جهان و خداوند هرگز شك نكنيد، زيرا معقول نيست ضرورت و علت و معلول فاقد
شعور به تنهايى رهبر وجود باشد، چون ضرورت كور و يكسان در هر مكان و هر زمان متصور
نيست كه اينهمه كائنات متنوع و موجودات رنگارنگ از او صادر گردد، و ممكن نيست كه
وجود با نظام و ترتيب اجزائش و تناسبهاى لازم و هماهنگ با تغييرات زمان و مكان
ظاهر گردد، بلكه همه اين امور حتما بايد از مبدئى سرچشمه گرفته باشد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 395