responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 380

صورت نكره آمده است براى تعظيم و بزرگداشت آن است، يعنى در بهترين و برترين باغهاى زيبا و سرورانگيز بهشت غرق نعمت خواهند بود.

***
" و اما آنها كه كافر شدند و آيات ما و لقاى آخرت را تكذيب كردند آنها براى عذاب الهى احضار مى‌شوند" (وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ فَأُولئِكَ فِي الْعَذابِ مُحْضَرُونَ‌).

جالب اينكه در مورد بهشتيان تعبير به" يحبرون" آمده كه نشان رضايت همه جانبه آنها است، ولى در باره دوزخيان به" محضرون" تعبير مى‌كند كه دليل بر نهايت كراهت و ناخوشايندى آنها است، زيرا احضار كردن در مواردى اطلاق مى‌شود كه بر خلاف ميل باطنى انسان صورت مى‌گيرد.

نكته ديگر اينكه: در مورد بهشتيان" ايمان" و" عمل صالح" را هر دو قيد مى‌كند، در حالى كه در مورد دوزخيان تنها به عدم ايمان (انكار مبدأ و معاد) قناعت نموده است، اشاره به اينكه براى ورود در بهشت تنها ايمان كافى نيست، عمل صالح نيز لازم است، اما براى دخول در دوزخ عدم ايمان كافى است هر چند گناهى از او سر نزده باشد، چرا كه كفر خود بزرگترين گناه است!.

نكته: چرا يكى از نامهاى قيامت ساعة است‌

توجه به اين نكته نيز لازم است كه در بسيارى از آيات قرآن و از جمله در دو آيه از آيات مورد بحث از قيام قيامت تعبير به" قيام ساعت" شده است، اين به خاطر آن است كه" ساعة" در اصل به معنى جزئى از زمان يا لحظاتى زودگذر است، و از آنجا كه از يك سو وقوع رستاخيز به صورت ناگهانى و برق‌آسا است، و از سوى ديگر به مقتضاى" سريع الحساب" بودن خداوند، حساب بندگان را در

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 380
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست