نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 365
آنها تنها از زندگى دنيا آگاهند، و تازه از اين زندگى نيز به ظاهرى قناعت
كردهاند، مجموعهاى از سرگرميها و لذات زودگذر و خوابها و خيالها برداشت آنها را
از زندگى دنيا تشكيل مىدهد، غرور و غفلتى كه در اين برداشت نهفته است بر كسى
پوشيده نيست.
اگر آنها باطن و درون اين زندگى دنيا را نيز مىدانستند براى شناخت آخرت كافى
بود، چرا كه دقت كافى در اين زندگى زودگذر نشان مىدهد كه حلقهاى است از يك سلسله
طولانى، و مرحلهاى است از يك مسير بزرگ، همانگونه كه دقت در زندگى دوران جنينى
نشان مىدهد كه هدف نهايى خود اين زندگى نيست، بلكه اين يك مرحله مقدماتى براى
زندگى گستردهاى است.
آرى آنها تنها ظاهرى از اين زندگى را مىبينند و از محتوا و مفاهيم و مكنون آن
غافلند.
جالب اينكه با تكرار ضمير" هم" به اين حقيقت اشاره مىكند كه علت
اين غفلت و بيخبرى خود آنها هستند، درست مثل اينكه كسى به ما بگويد: مرا از اين
امر تو غافل كردى، و در جواب بگوئيم: تو خودت غافل شدى، يعنى سبب غفلت خودت بودى.
نكتهها:
1- اعجاز قرآن از دريچه علم غيب
1- يكى از طرق اثبات اعجاز قرآن خبرهاى غيبى قرآن است كه يك نمونه روشن آن در
همين آيات مورد بحث آمده، در طى چند آيه با انواع تاكيدات از پيروزى بزرگ يك ارتش
شكست خورده در چند سال بعد خبر مىدهد، و آن را به عنوان يك وعده تخلف ناپذير الهى
معرفى مىكند.
از يك سو خبر از اصل پيروزى مىدهد (وَ
هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 365