نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 244
است براى كسانى كه ايمان مىآورند.
25- (ابراهيم) گفت: شما غير از خدا بتهايى براى خود انتخاب كردهايد كه مايه
دوستى و محبت ميان شما در زندگى دنيا باشد، سپس روز قيامت هر يك به ديگرى كافر
مىشويد و يكديگر را لعن مىكنيد و جايگاه شما آتش است و هيچ يار و ياورى نخواهيد
داشت! 26- لوط به او (ابراهيم) ايمان آورد و (ابراهيم) گفت من به سوى پروردگارم
هجرت مىكنم كه او عزيز و حكيم است.
27- و ما به او اسحاق و يعقوب را بخشيديم، و در دودمانش نبوت و كتاب آسمانى
قرار داديم، پاداش او را در دنيا داديم و در آخرت از صالحان است.
تفسير: طرز پاسخ مستكبران به ابراهيم (ع)
حال نوبت آن است كه ببينيم اين قوم گمراه در برابر دلائل سهگانه ابراهيم ع در
زمينه توحيد و نبوت و معاد چه گفتند؟ آنها قطعا پاسخ منطقى نداشتند و لذا مانند
همه زورمندان قلدر بىمنطق تكيه بر قدرت شيطانيشان كردند، و فرمان قتل او را صادر
نمودند چنان كه قرآن مىگويد:" قوم ابراهيم جوابى جز اين نداشتند كه گفتند او
را به قتل برسانيد يا بسوزانيد"! (فَما
كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قالُوا اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ).
از اين تعبير استفاده مىشود كه گروهى طرفدار سوزاندن ابراهيم بودند در حالى
كه گروهى ديگر اعدام او را به وسيله شمشير و امثال آن پيشنهاد مىكردند سرانجام
گروه اول پيروز شدند چون معتقد بودند بدترين نوع اعدام همان سوزانيدن با آتش است.
اين احتمال نيز وجود دارد كه همه آنها نخست به اعدام او با وسائل معمولى
مىانديشيدند، ولى بعدا همگى اتفاق بر اين كردند كه او را آتش بزنند و حد اكثر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 244