نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 18
در نهج
البلاغه از على ع چنين آمده است:
لتعطفن
الدنيا علينا بعد شماسها عظف الضروس على ولدها و تلى عقيب ذلك و
نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ
...:
" دنيا
پس از چموشى و سركشى- همچون شترى كه از دادن شير به دوشندهاش خوددارى مىكند و
براى بچهاش نگه مىدارد- به ما روى مىآورد ... سپس آيه"
وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَ" را تلاوت فرمود"
[1] و در حديث ديگرى از همان امام بزرگوار ع مىخوانيم كه در تفسير آيه
فوق فرمود:
هم آل محمد
(ص) يبعث اللَّه مهديهم بعد جهدهم، فيعزهم و يذل عدوهم:
" اين
گروه آل محمد ص هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد
مىشود برمىانگيزد و به آنها عزت مىدهد و دشمنانشان را ذليل و خوار مىكند"
[2] و در حديثى از امام زين العابدين على بن الحسين ع مىخوانيم:
و الذى بعث
محمدا بالحق بشيرا و نذيرا، ان الأبرار منا اهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسى و
شيعته، و ان عدونا و اشياعهم بمنزلة فرعون و اشياعه:
" سوگند
به كسى كه محمد ص را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل
البيت و پيروان آنها بمنزله موسى و پيروان او هستند، و دشمنان ما و پيروان آنها
بمنزله فرعون و پيروان او مىباشند" (سرانجام ما پيروز مىشويم و آنها نابود
مىشوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود) [3]
البته حكومت جهانى مهدى ع در آخر كار هرگز مانع از حكومتهاى اسلامى در مقياسهاى
محدودتر پيش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستكبران نخواهد بود، و هر زمان شرائط آن
را فراهم سازند وعده حتمى و مشيت الهى در