responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 18

در نهج البلاغه از على ع چنين آمده است:

لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها عظف الضروس على ولدها و تلى عقيب ذلك و نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌ ...:

" دنيا پس از چموشى و سركشى- همچون شترى كه از دادن شير به دوشنده‌اش خوددارى مى‌كند و براى بچه‌اش نگه مى‌دارد- به ما روى مى‌آورد ... سپس آيه" وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَ‌" را تلاوت فرمود" [1] و در حديث ديگرى از همان امام بزرگوار ع مى‌خوانيم كه در تفسير آيه فوق فرمود:

هم آل محمد (ص) يبعث اللَّه مهديهم بعد جهدهم، فيعزهم و يذل عدوهم:

" اين گروه آل محمد ص هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد مى‌شود برمى‌انگيزد و به آنها عزت مى‌دهد و دشمنانشان را ذليل و خوار مى‌كند" [2] و در حديثى از امام زين العابدين على بن الحسين ع مى‌خوانيم:

و الذى بعث محمدا بالحق بشيرا و نذيرا، ان الأبرار منا اهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسى و شيعته، و ان عدونا و اشياعهم بمنزلة فرعون و اشياعه:

" سوگند به كسى كه محمد ص را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل البيت و پيروان آنها بمنزله موسى و پيروان او هستند، و دشمنان ما و پيروان آنها بمنزله فرعون و پيروان او مى‌باشند" (سرانجام ما پيروز مى‌شويم و آنها نابود مى‌شوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود) [3] البته حكومت جهانى مهدى ع در آخر كار هرگز مانع از حكومتهاى اسلامى در مقياسهاى محدودتر پيش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستكبران نخواهد بود، و هر زمان شرائط آن را فراهم سازند وعده حتمى و مشيت الهى در


[1] نهج البلاغه كلمات قصار شماره 209.

[2]" غيبت شيخ طوسى" طبق نقل تفسير نور الثقلين ج 4 ص 110.

[3]" مجمع البيان" ذيل آيه مورد بحث.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست