نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 174
تجارت سالم، يا آشنايى به اصول استثمار مستضعفان، هر چه بود قارون بعد از
پيروزى موسى بر فرعونيان ايمان اختيار كرد، و به سرعت تغيير چهره داد و با زبردستى
خاصى كه ويژه اين گروه است خود را در صف قاريان تورات و آگاهان بنى اسرائيل جا زد،
در حالى كه بعيد است ذرهاى ايمان در چنين قلبى نفوذ كند.
سرانجام هنگامى كه موسى ع تصميم گرفت زكات از او بگيرد پرده از چهرهاش كنار
رفت، و قيافه زشت و منحوسى كه در پشت ماسك فريبنده ايمان داشت بر همگان ظاهر شد، و
ديديم كه اين مرد منافق عاقبت كارش به كجا منتهى گشت؟
3- موضع اسلام در برابر مساله ثروت
نبايد از آنچه گفتيم اين چنين استنباط شود كه اسلام در برابر مال و ثروت موضع
منفى دارد و با آن مخالف است، نبايد تصور كرد كه اسلام، فقر را مىپسندد و دعوت به
فقر مىكند و آن را وسيله كمالات معنوى مىداند.
بلكه به عكس اسلام به عنوان يك وسيله مؤثر و كارساز روى آن تكيه مىكند در آيه
180 سوره بقره از" مال" تعبير به" خير" شده است.
و در حديثى از امام باقر ع مىخوانيم:
نعم العون الدنيا على طلب الآخرة:
" دنيا كمك خوبى است براى رسيدن به آخرت" [1] بلكه آيات مورد بحث كه شديدترين مذمت را از
قارون ثروتمند مغرور مىكند شاهد گويايى بر اين موضوع است، منتها اسلام ثروتى را
مىپسندد كه بوسيله آن" ابتغاء دار آخرت" و طلب سراى ديگر شود، چنان كه
دانشمندان
[1]" وسائل الشيعه" ج 12 ص
17 (حديث 5 از باب 16 از ابواب مقدمات تجارت).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 174