نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 146
72- بگو: به من خبر دهيد هر گاه خداوند روز را تا قيامت بر شما جاودان كند،
كدام معبود غير از اللَّه است كه شبى براى شما بياورد تا در آن آرامش يابيد؟ آيا
نمىبينيد؟! 73- از رحمت اوست كه براى شما شب و روز قرار داد، تا هم در آن آرامش
داشته باشيد و هم براى بهرهگيرى از فضل خدا تلاش كنيد، شايد شكر نعمت او را بجا
آوريد.
74- به خاطر بياوريد روزى را كه آنها را ندا مىدهد و مىگويد كجايند شريكانى
كه براى من مىپنداشتيد؟
75- (در آن روز) از هر امتى گواهى برمىگزينيم و (به مشركان گمراه) مىگوئيم
دليل خود را بياوريد، اما آنها مىدانند كه حق براى خداست و تمام آنچه را افترا
مىبستند از (نظر) آنها گم خواهد شد!
تفسير: نعمت بزرگ روز و شب
آيات مورد بحث سخن از بخش عظيمى از مواهب الهى مىگويد كه هم دليلى است بر
مساله توحيد و نفى شرك، و از اين نظر بحث گذشته را تكميل مىكند، و هم نمونهاى
است از نعمتهاى خداوند كه به خاطر آن شايسته حمد و ستايش است، ستايشى كه در آيات
قبل به آن اشاره شد، و هم گواهى است بر مختار بودن او در نظام آفرينش و تدبير اين
جهان.
نخست به نعمت بزرگ نور و روشنايى روز كه مايه هر جنبش و حركت است اشاره كرده مىفرمايد:"
بگو: به من خبر دهيد اگر خداوند شب را بر شما تا روز قيامت جاودان قرار مىداد آيا
معبودى جز خدا مىتوانست، نور و روشنايى براى شما بياورد؟ آيا نمىشنويد"؟! (قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ
اللَّيْلَ سَرْمَداً إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ
يَأْتِيكُمْ بِضِياءٍ أَ فَلا تَسْمَعُونَ) [1] در اينجا تعبير
به" ضياء" (نور) مىكند، چرا كه هدف اصلى از روز همان
[1] ا رأيتم جملهاى است كه معمولا آن
را به معنى" اخبرونى" (به من خبر دهيد) تفسير كردهاند ولى سابقا گفتيم
كه گاه به معنى" هل علمتم" (آيا مىدانيد) مىآيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 146