نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 120
بن نوفل، دست از هدايت و ايمان برمىدارند در حالى كه ايمان به خدا و تسليم در
برابر فرمان او، نه تنها" منافع معنوى" آنها را تامين مىكند كه در
تامين منافع مشروع مادى و محيط امن و سالم براى آنها نيز فوق العاده مؤثر است،
ناامنيها و كشتارها و غارتگريهايى را كه در دنياى به اصطلاح متمدن امروز، دنيايى
كه از ايمان و هدايت دور افتاده است مىبينيم گواه زنده اين مدعا است.
توجه به اين نكته نيز لازم است كه خداوند در اينجا اول نعمت امنيت را مىشمرد
و بعد جلب ارزاق را از همه جا به سوى مكه، اين تعبير ممكن است بيانگر اين واقعيت
باشد كه تا امنيت در شهر و كشورى حكمفرما نگردد وضع اقتصادى آنها سامان نخواهد
يافت، شرح اين سخن را ذيل آيه 35 سوره ابراهيم دادهايم (جلد 10 صفحه 366).
و نيز جالب اينكه يجبى به صورت فعل مضارع آمده كه دال بر استمرار در حال و
آينده است، و ما امروز بعد از گذشتن چهارده قرن با چشم خود شاهد مفهوم اين سخن و
استمرار جلب همه نوع مواهب به سوى اين سرزمين هستيم، كسانى كه خانه خدا را زيارت
مىكنند با چشم خود مىبينند اين سرزمين خشك و سوزان و بىآب و علف در ميان انواع
بهترين نعمتها غرق است، و شايد در هيچ نقطهاى از دنيا اين وفور نعمت نباشد.
نكته: ايمان ابو طالب و جنجالى كه در اين زمينه برپا كردهاند!
ابتدا اين موضوع براى كسانى كه اهل مطالعه هستند عجيب جلوه مىكند كه چرا گروهى
از راويان اخبار اصرار داشتند ابو طالب عموى پيامبر ص را كه به اتفاق همه مسلمانان
جهان از كسانى بود كه حد اكثر فداكارى و ايثار و حمايت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 120